سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تردمیل

نحوه شروع ورزش برای تازه کارها

برخی از افرادی که به تازگی ورزش کردن را شروع نموده اند یا وسیله ورزشی خانگی مانند تردمیل ، اسکی فضایی یا دوچرخه ثابت خریداری کرده اند و قصد دارند ورزش را آغاز کنند باید حتماً به نکات خاصی توجه کنند تا از بروز آسیب و صدمه به اندام های خود جلوگیری کنند.بسیاری از ما وقتی تصمیم می گیریم که هدفی را دنبال کنیم در ابتدا نسبت به آن زیاده روی می کنیم،در حالی که برای رسیدن به موفقیت بهتر است تا گام به گام پیشروی کرد.مثلاً فردی را تصور کنید که سالها فعالیت ورزشی خاصی نداشته و با تجمع بافتهای چربی و چاقی مواجه شده است،این فرد پس از خرید تردمیل و قرار دادن آن در منزل بدون توجه به آمادگی بدنی خود و میزان سلامتی شروع به انجام تمرینات سخت ورزشی می کند و قصد دارد تمامی کم تحرکی های سالهای قبل را یک شبه جبران نماید و خیلی زود به کاهش وزن دست یابد!

نحوه شروع ورزش برای تازه کارها

در صورتیکه این شیوه نه تنها شما را در رسیدن به هدفتان یاری نمی کند بلکه سبب می شود تا به دلیل ضعف، خستگی و گرفتگی عضلات که بر اثر این روش نادرست ورزش کردن نصیبتان شده است خیلی زود نا امید و حتی دلزده شوید و این راه را نیز روشی سخت و ناممکن تصور کنید.این در صورتی ست که بهترین و علمی ترین روش برای دستیابی قطعی به کاهش وزن تنها ورزش کردن می باشد.

در این مطلب ما قصد داریم تا نحوه صحیح ورزش کردن برای افرادی که به تازگی ورزش را شروع کرده اند بیان کنیم تا با پیروی از این روش بتوانند به کاهش وزن دستیابند:

در روزهای ابتدایی که تمرین کردن را شروع کرده اید باید سعی کنید تا از انجام تمرینات سخت و طولانی مدت بپرهیزید در ابتدا تنها به فکر رسیدن به آمادگی بدنی باشید و کاهش وزن را فراموش کنید. بعد از اینکه بدن شما به آمادگی کافی رسید می توانید برنامه کاهش وزن خود را به سادگی دنبال کنید.در روزهای ابتدایی تمرین شما بر روی دستگاه نباید بیشتر از بیست دقیقه باشد،شدت تمرین خود را نیز حداکثر تا حد متوسط بالا ببرید .

مثلاً اگر با استفاده از تردمیل ورزش می کنید در ابتدا به مدت 5 دقیقه بدن خود را گرم کنید و با سرعت 3 کیلومتر در ساعت بر روی دستگاه تمرین کنید و به آهستگی سرعت را افزایش دهید تا به 5 کیلومتر در ساعت برسید.شما در هفته دوم می توانید اندکی زمان را افزایش دهید و سرعت را نیز بالا ببرید.مثلاً 30 دقیقه تمرین با سرعت حداکثر 6 کیلومتر در ساعت مناسب می باشد.بهتر است تمرینات شما به شکل تناوبی باشد یعنی هر از گاهی سرعت خود را برای دقایقی کم و دوباره زیاد کنید.

بعد از پایان سه هفته و در هفته چهارم می توانید سرعت تمرین خود با استفاده از تردمیل به 7 تا 8 کیلومتر در ساعت افزایش دهید.اما در هر مرحله بهتر است که تمرینات را به شیوه تناوبی انجام دهید.البته اگر آمادگی جسمانی بدن شما بالاتر است می توانید شدت تمرینات خود را افزایش دهید.

نباید انتظار داشته باشید که بعد از هر جلسه ورزشی تاثیر آن را بر بدن خود مشاهده کنید.کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام پروسه ای زمان بر است و شما باید در آن صبر و پشتکار داشته باشید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.اصولاً انجام سه ماه تمرین به طور مرتب و حداقل در 5 روز در هفته برای کاهش وزن افراد موثر است؛البته به شرطی که در کنار آن به یک رژیم غذایی کم کالری نیز پایبند باشید و ورزش خود را قطع نکنید.

نکته مهم دیگر این است که پس از مدتی که از انجام ورزش شما گذشت و شما مانند سابق شور و شوق استفاده از دستگاه را نداشتید باز هم به استفاده از آن ادامه دهید،البته اغلب افراد بعد از گذشت چند ماه از شروع فعالیت ورزشی خود به آن پایبند می شوند و با توجه به نتایج مثبتی که علاوه بر کاهش وزن بر روی سلامتی بدن آنها دارد و به طور مشهود قابل حس است، آن را جزئی از برنامه زندگی خود احساس می کنند و دنبال می نمایند.

البته این مهم است که زمانی به سراغ تمرین ورزشی بروید که از لحاظ حسی و جسمی آمادگی انجام آن را دارید. زیرا انجام حرکات ورزشی زمانی موثرتر است که آن را با انرژی بیشتری انجام دهید به این ترتیب کالری بیشتری نیز می سوزانید.شما می توانید در طول تمرین برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را نگاه کنید یا به یک موسیقی انرژی بخش گوش کنید به این ترتیب متوجه گذشت زمان نمی شوید و ورزش برای شما ساده تر می شود.

در هنگام انجام هر حرکت ورزشی باید مراقب نحوه تنفس خود باشید.تنفس شما باید منظم و عمیق باشد تا اکسیژن رسانی به شیوه ای مناسب برای بدن شما انجام شود.نوشیدن آب برای هیدراته کردن بدن نیز در طول تمرین ضروری ست.حدود بیست دقیقه قبل از شروع تمرین مقداری آب بنوشید و در طول تمرین نیز یک بطری آب در دسترس داشته باشید و هر چند دقیقه یکبار جرعه ای آب بخورید تا بدن شما دچار کم آبی نشود و دمای بدنتان معتدل گردد.

سعی کنید مرتباً وزن خود را اندازه گیری نکنید.حساسیت بی مورد در این خصوص نتیجه بخش نیست.زیرا هیچ کس یک مرتبه به کاهش وزن نمی رسد پس صبر و حوصله داشته باشید.بهتر است تا در هر ماه فقط یکبار وزن خود را با ماه قبل مقایسه کنید.

هرگز با شکم پر بر روی تردمیل نروید،حدود دو ساعت پیش از ورزش و یک ساعت پس از آن از خوردن وعده های اصلی پرهیز کنید و به ویژه بعد از آن غذاهای کم کالری مانند میوه و سبزیجات سبز میل کنید.

سعی کنید برای داشتن انگیزه بیشتر با یکی از اعضای خانواده و دوستان خود تمریناتتان را دنبال کنید و یکدیگر را به ادامه ورزش تشویق نمایید.مثلاً نوبتی از تردمیل استفاده کنید و در این فرصت شخص دیگرمی تواند از حرکات نرمشی، طناب و دراز نشست استفاده نماید.
از انجام ورزش لذت ببرید و هرگز با نگرانی و استرس دستیابی به نتیجه ورزش نکنید.مطمئن باشید ورزش با برنامه و همیشگی شما را از کارتان پشیمان نمی کند و به جز کاهش وزن فواید زیادی برای سلامتی شما دارد و سبب جوان تر و زیبا شدن شما می گردد، پس از انجام آن شاد باشید.


فواید ورزش با شیب تردمیل

زمانی که سطح تردمیل کاملاً صاف است و شیبی ندارد، راه رفتن و دویدن بر روی آن در مقایسه با دویدن و راه رفتن بر روی سطح زمین آسان تر می باشد؛ زیرا در این حالت با هیچ مقاومتی رو به رو نیستید؛ ایجاد مقاومت در حین ورزش دویدن یک دلیل منطقی برای استفاده از شیب تردمیل است.بر روی دستگاه تردمیل 3 فاکتور زمان، سرعت و شیب تحت اختیار کاربر قرار دارد که با افزایش هر یک از این 3 عنصر می توان سطح تمرینات را افزایش داد و تمرینات شدیدتری را پشت سرگذاشت.

تردمیل دستگاهی است که برای تمرینات هوازی مناسب می باشد و اغلب کسانی که به سراغ این دستگاه می روند به دنبال تناسب اندام و لاغری هستند؛ ایجاد شیب بر روی سطح تردمیل موجب می شود کاربر انرژی بیشتری از دست بدهد و عضلات خود را بهتر بسازد.

فواید ورزش با شیب تردمیل

اغلب تردمیل های پیشرفته امروزی مجهز به شیب برقی هستند؛ موتور تنظیم شیب برقی از موتوری که تسمه را به حرکت درمی آورد، مجزا است و گاهی گارانتی جداگانه دارد؛ به وسیله این موتور می توان شیب دستگاه را به سادگی و با فشار یک دکمه تنظیم کرد.شیب 1 درصد نقش مقاومت هوا در تمرینات خانگی را ایفا می کند؛ با این شیب دویدن در محیط بیرون شبیه سازی می شود. بعضی از تردمیل ها در حافظه خود برنامه های از پیش تعیین شده ای را ذخیره دارند که در این برنامه ها شیب به صورت خودکار تغییر می کند و برخی از برنامه ها نیز بر اساس تغییر شیب طراحی شده اند.

هر چه شیب بیشتر باشد کالری سوزی افزایش پیدا خواهد کرد؛ البته این در صورتی صحت دارد که سرعت را کم نکنیم. بالا بردن شدت و دشواری تمرین یکی از نکاتی است که به کاهش وزن منجر می شود.ضربان قلب شاخص مناسبی است که توسط آن می توانیم سطح تمرین را تعیین کنیم. در هنگام انجام تمرین ورزشی با تردمیل باید ضربان قلب را 70 الی 85 درصد حداکثر ظرفیت نگه داریم؛ با این روش بدن در منطقه چربی سوزی باقی می ماند.

اگر ضربان قلب به بیش از 99 درصد حداکثر ظرفیت خود برسد احتمال بروز مشکلات قلبی- عروقی مانند حملات قلبی و سکته افزایش می یابد؛ به همین علت در هنگام انجام تمرینات ورزشی می بایست به ضربان قلب خود توجه کنیم. تردمیل های مدرن امروزی معمولاً به سنسور ضربان قلب مجهز هستند و تعداد ضربان قلب در هر دقیقه را بر روی مانیتور نشان می دهند. اطلاعاتی که نمایشگر دستگاه در اختیار کاربر قرار می دهد ارزش زیادی دارد؛ ورزشکار می تواند توسط این اطلاعات مفید در طی تمرین از وضعیت عمومی بدن خود آگاه شده و یک الگوی مناسب ورزشی را طراحی کند و بر اساس آن الگو پیش برود.

استمرار و تداوم در ورزش اهمیت ویژه ای دارد، آخرین تحقیقات در این زمینه نشان داده کسانی که 5 جلسه در هفته و در هر جلسه حدود 30 دقیقه در سطح متوسط به تمرینات ورزشی مشغول می شوند، نتایج مطلوبی به دست می آورند. انجام تمرین دویدن و راه رفتن روی تردمیل خانگی به مراتب از ورزش کردن در فضای بیرون راحت تر است. وسایل ورزشی خانگی، ورزش را قابل دسترسی می سازند. افرادی که با دستگاه های خانگی ورزش را آغاز می کنند اغلب تداوم بیشتری در این راه دارند و راضی تر هستند.

مقدار کالری که در هنگام ورزش مصرف می شود به عوامل مختلفی مربوط می شود. برای مثال هر چه وزن فرد بیشتر باشد، بیشتر کالری می سوزاند؛ زیرا در هنگام دویدن و راه رفتن وزن بیشتری را با خود به حرکت درمی آورد.سختی و شدت تمرین در مصرف کالری اهمیت خاصی دارد؛ همان طور که اشاره شد سطح تمرین با ضربان قلب فرد سنجیده می شود. زمانی که ورزشکار با شدت بیشتر به تمرین می پردازد، شش ها و قلب با شدت بیشتری کار می کنند و کالری زیادتری مصرف می شود.

با افزایش شیب تردمیل عضلات بیشتری درگیر می شوند؛ این مسئله به افزایش کالری سوزی منجر می شود. برای کسانی که سالم هستند و از درد زانو رنج نمی برند استفاده از یک شیب متعادل در سرعت زیاد گزینه مناسبی است.به محض این که روی تردمیل تعادل خود را به دست آوردید، دستگیره های دستگاه را رها کنید؛ زیرا مصرف کالری با تکیه دادن به دستگیره ها کاهش پیدا می کند؛ همچنین این کار اشتباه فرم بدن را به هم می ریزد.

هنگام راه رفتن و دویدن بر روی تردمیل حرکت دست ها را با وزن بدن همراه کنید و دست ها را همراه با حرکت پاها به جلو و عقب ببرید. دست ها باید با زاویه 90 درجه در دو طرف بدن باشند. ورزش با دستگاه تردمیل احتمال بروز مصدومیت مفاصل و مخصوصاً مفصل زانو را کم می کند؛ ولیکن دویدن و راه رفتن بر روی زمین در فضای بیرون، استرس زیادی به مفاصل زانو ران ها وارد می سازد.

تردمیل های امروزی اغلب مجهز به ضربه گیرهای گوناگونی هستند که سطح تسمه دستگاه را نرم و انعطاف پذیر می کند؛ با وجود چنین ضربه گیرهایی می توانید بدون داشتن دغدغه با شیب تردمیل ورزش کنید؛ شیب بیشتر از 10 درصد ورزش کوه پیمایی را شبیه سازی می کند و برای انجام تمرینات مربوط به این ورزش مناسب است. شیب زیاد کشش موثری در عضلات دوقلو، تاندون ها و آشیل ایجاد می کند؛ اگر تردمیل به ضربه گیرهای استانداردی مجهز باشد از کوتاهی، گرفتگی و پارگی آشیل جلوگیری خواهد شد.

کسانی که از کمر دردهای مزمن رنج می برند نباید با شیب تردمیل ورزش کنند؛ زیرا عضلات پایین کمر این افراد ضعیف است. آن ها می بایست تمرینات خود را با سرعت کم شروع کرده و به تدریج شدت تمرین را افزایش بدهند تا عضلات کمرشان تقویت بشود.نتیجه آخرین تحقیقات این بود که شیب 3 درصد اثرات منفی بر روی پا را می کاهد و فشار وارده را حدود 24 درصد کم می کند.


سایز مناسب توپ بدنسازی و فواید ورزش با آن

توپ بدنسازی که به آن توپ پیلاتس نیز گفته می شود برای نخستین بار در کشور سوئیس برای کمک به کودکان معلول و فیزیوتراپی آنان به کار گرفته شد؛ به همین علت به آن توپ سوئیسی هم گفته می شود و در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد. این توپ محبوب برای بدنسازی و تناسب اندام استفاده می شود؛ ضمن این که زنان باردار در طی دوران بارداری برای وضع حمل آسان می توانند با آن تمرینات متعددی انجام بدهند. این توپ پیلاتس در یوگا و ژیمناستیک نیز به کار برده می شود. ولی مناسب ترین نامی که با این وسیله می توان داد همان توپ بدنسازی است.

توپ های بدنسازی مرغوب از جنس وینیل هستند؛ اما این توپ از پلاستیک هم ساخته می شود. همان طور که می دانید پلاستیک وقتی در معرض گرمای شدید قرار بگیرد آسیب می بیند؛ البته توپ بادی از هر جنسی که باشد در برابر اشیای تیز دوام نمی آورد؛ به همین علت وقتی با آن ورزش می کنید توجه داشته باشد زیور آلات یا قسمت های فلزی لباستان مانند دکمه ها و زیپ های فلزی تیز توپ را سوراخ نکند. در مورد فشار وزنتان نگران نباشید؛ این توپ ها معمولا وزن 200 الی 300 کیلوگرم را متحمل می شوند.

سایز مناسب توپ بدنسازی و فواید ورزش با آن 

مزایای توپ بدنسازی

مزیت این توپ در مقایسه با سایر وسایل بدنسازی این است که چندان گران قیمت نیست، فضای زیادی را اشغال نمی کند و به راحتی می توان آن را حمل کرد به همین علت برای استفاده در منزل بسیار مناسب می باشد؛ ورزش با این توپ پیچیده نیست و نیاز به آموزش طولانی مدتی ندارد. ورزش با توپ بدنسازی بسیاری از بیماری ها و اختلالات را رفع می کند. این وسیله برای توانبخشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در دهه 1960 یک کارخانه اسباب بازی سازی در کشور ایتالیا تعداد محدودی از این توپ های بدنسازی را ساخت و با نام توپ های ژیمناستیک وارد بازار کرد؛ این توپ ها به سرعت فروخته شدند و محبوبیت پیدا کردند؛ دو دهه بعد همان شرکت اسباب بازی سازی شرکتی به نام Gymnic تاسیس کرد و به صورت عمده توپ های بدنسازی را تولید و عرضه کرد؛ مراکز توانبخشی از این وسیله استقبال زیادی کردند و مدتی بعد ورزشکارن دو میدانی برای تمرینات خود به سراغ این توپ رفتند و خیلی زود این وسیله جایگاه خود را در سالن های بدنسازی یافت و تبدیل به یکی از وسایل مهم باشگاه های بدنسازی شد.

امروزه بسیاری از مربیان بدنسازی و پزشکان متخصص ارتوپدی استفاده از این توپ را توصیه می کنند و آن را در برنامه ورزشی بیماران و ورزشکاران جا می دهند. در صورتی که در برنامه ورزشی خود به انجام ورزش شکم یا همان دراز و نشست بر روی نیمکت یا زمین می پردازید، توپ بدنسازی جایگزین بسیار مناسبی است؛ این وسیله تاثیر ورزش را افزایش می دهد و آن را آسان تر می کند.

انجام تمرینات ورزشی با این وسیله موجب تقویت عضلات پشت و شکم می شود. نشستن برروی این توپ نیاز به حفظ تعادل دارد؛ چون سطح ناپایداری را به وجود می آورد؛ این عدم تعادل و سطح ناپایدار فرد را مجبور به حفظ تعال کرده و انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد.

با این وسیله ماهیچه های زیادی را می توان به کار گرفت؛ ماهیچه هایی که در حالت عادی کاری نمی کنند و برای حفظ تعادل به کار گفته می شوند، در هنگام ورزش با این توپ پویا می شوند؛ همچنین تمرین با توپ پیلاتس عضلات اصلی و بزرگ بدن را به چالش می کشاند.تنظیم صحیح عضلات و به کار گرفتن قسمت های مختلف بدن برای ایجاد تعادل از مزایای این توپ به شمار می آید.

کسانی که شکم بزرگی دارند برای از بین بردن چربی های اضافه و توانند با توپ بدنسازی تمریناتی انجام بدهند که بر روی این نواحی متمرکز می شود. همان طور که گفتیم در هنگام ورزش با این توپ گروه های اصلی عضلات درگیر می شوند؛ این وسیله برای کاهش کمر درد و پیشگیری از آن بسیار مفید می باشد؛ ضمن این که قدرت و استقامت عضلات را بهبود می بخشد و انطاف پذیری را افزایش می دهد.

توپ بدنسازی برای انجام حرکات کششی بهترین وسیله محسوب می شود و با آن به راحتی می توان تمرینات متعددی را انجام داد. هر حرکت و جنبشی که موجب تقویت عضلات می شود به چربی سوزی بدن نیز کمک می کند؛ در صورتی که به طور منظم و روزانه با توپ بدنسازی به انجام تمرینات ورزشی بپردازید، در این زمینه به نتایج مطلوبی دست پیدا می کنید.

سایز توپ بدنسازی

توپ های بدن سازی معمولا در 4 سایز تولید می شوند که هر رنگ نشان دهنده سایز خاصی است؛ بنابراین در هنگام انتخاب توپ رنگ آن را نباید سلیقه ای انتخاب کنید؛ بلکه می بایست به سایز آن با در نظر گرفتن قد خود توجه داشته باشید. برای انتخاب سایز توپ دقت داشته باشید وقتی بر روی آن می نشینید و پاها را کمی باز می گذارید و به زانو های خود زاویه 90 درجه می دهید، باسن و ران ها می بایست با سطح زمین موازی باشند، در غیر این صورت توپ با قد شما متناسب نیست.

√ توپ های بدنسازی که ارتفاع آن ها 45 سانتی متر است برای افرادی که قدشان کمتر 152 سانتی متر می باشد مناسب هستند.

√ توپ های بدنسازی که 55 سانتی متر ارتفاع دارند برای افرادی مناسب هستند که قدشان حدود 155 الی167 سانتی متر می باشد.

√ توپ های بدنسازی که 65 سانتی متر ارتفاع دارند برای کسانی مناسب هستند که قدشان 170 الی 185 سانتی متر است.

√ توپ های بدنسازی که 75 سانتی متر ارتفاع دارند برای افرادی که قدشان بلند از 185 سانتی متر می باشد، مناسب است.

هرچه توپ پر بادتر و سفت تر باشد در هنگام تمرینات ورزشی بدن را بیشتر به چالش می کشاند؛ اما برای مبتدیان بهتر است کمی توپ خود را کم بادتر کنند و بعد از افزایش سطح آمادگی جسمانی برای انجام تمرینات شدیدتر توپ را پر باد کنند.از توپ بدنسازی می توانید به عنوان یک صندلی برای تماشای تلوزیون استفاده کنید که در این صورت عضلات بدن برای حفظ تعادل مدام به کار گرفته می شوند و تاثیرات مثبت بسیاری دارد.


ورزش و ترکیب بدن

جسم انسان از دو نوع بافت تشکیل شده است؛ یکی بافت بدون چربی است که شامل استخوان، عضلات و اندام های می شود و دیگری بافت چربی می باشد. درصد نسبی بافت چربی و بافت بدون چربی ترکیب و ساختار بدن را تشکیل می دهند که یکی از معیارهای اصلی ترکیب بدن به شمار می آید و این موضوع دلائل مختلفی دارد.

1- اضافه وزن ناشی از بافت چربی در هنگام حرکت تبدیل به بار اضافه و مقاومت می شود؛ در نتیجه اضافه وزن فشار زیادی به بدن وارد می کند.

2- بافت بدون چربی نشانه ظرفیت بالای انجام کار است و بالا بودن بافت چربی با انجام کار رابطه عکس دارد.

3- چربی های اضافه دامنه حرکت را محدود می کند

4- اضافه وزن و چاقی فرد را در معرض خطر سکته و ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، دیابت، فشار خون و... قرار می دهد.

ورزش و ترکیب بدن

امروزه اغلب جوامع برای کسانی که اندام ورزیده دارند ارزش زیادی قائل هستند و این مسئله بر روی زندگی افراد تاثیر به سزایی دارد. چون چاقی تبدیل به یک وضعیت ناپسند شده است، برخی از افراد به دلیل اضافه وزن و نارضایتی از شکل اندام خود در ارتباطات اجتماعی و میان فردی دچار مشکل می شوند؛ البته باید بدانید یک مقدار بافت چربی برای بدن مانند یک محافظ و عایق عمل می کند که مقداری انرژی را در خود ذخیره می سازد.
خانم ها حداقل به 12 درصد چربی برای حمایت از کارکردهای فیزیولوژیک بدن در دوران بارداری، نیاز دارند.

اضافه وزن زیاد که ناشی از بافت چربی باشد با تندرستی و آمادگی جسمانی بدن رابطه منفی دارد. برای کاهش وزن باید به دو اصل ورزش و رعایت رژیم غذایی مناسب پرداخت و نسبت بافت چربی و بافت بدون چربی را کنترل کرد؛ اگر کالری که از غذاها به دست می آوریم با فعالیت بدنی ما متناسب باشد بدن کالری های دریافتی را برای تامین انرژی می سوزاند و آن ها را به عنوان بافت چربی ذخیره نمی کند. برای ایجاد تعادل در کالری مصرفی و کالری که می سوزانیم و حفظ و نگهداری ترکیب بدن می بایست در رژیم لاغری به میزان متابولیک و مقدار فعالیت جسمی که انجام می دهیم دقت کنیم.

متابولیک در اصل مقدار انرژی است که در زمان مشخصی برای ادامه کارکرد بدن مصرف می شود. بدن افراد در این زمینه با هم متفاوت هستند؛ بعضی از افراد به طور طبیعی در مقایسه با سایرین برای ادامه حیات کالری بیشتری مصرف می کنند. متابولیک می تواند تحت تاثیر هورمون های مختلف بدن نیز قرار بگیرد که این مسئله به سادگی قابل تغییر نیست و باید برخی از غدد درون ریز مورد معاینه قرار بگیرند و در صورت لزوم فرد داروهای خاصی مصرف کند.

بهترین راه برای کنترل وزن، افزایش سطح فعالیت های بدنی است. بافت چربی در 2 دوره از زندگی افراد به سرعت افزایش می یابد. یکی در 6 ماه اول تولد است و دوره دوم در دوران بلوغ و اوایل نوجوانی می باشد. در دوره نوجوانی معمولا افراد جهش رشد چشمگیری دارند؛ ورزش و تحرک بدنی در این دوره بسیار سرنوشت ساز است.

رژیم های غذایی نباید با گرسنگی شدید همراه باشند؛ چون در این صورت بدن عضله از دست می دهد، در حالی که ورزش انرژی و کالری می سوزاند و به صورت بالقوه ترکیب بدن را تغییر می دهد. ورزش با ترکیب بدن رابطه دقیق و قابل توجهی دارد. تحقیقات نشان می دهد، افرادی که به انجام تمرینات هوازی می پردازند ترکیب بدنی بهتری به دست می آورند. ورزش هم زمان با کاهش کالری که از خوردن خوراکی های غیر ضروری به دست می آوریم، بیشترین اثر را در کاهش وزن دارند.

پس از سن 50 سالگی وزن کلی بدن کاهش می یابد و این امر بازتاب کاسته شدن توده بدن است و نه کاهش چربی؛ در سالخوردگی کاهش وزن استخوان ها به دلیل کاهش تراکم استخوان ها و بافت عضلانی، اضافه شدن بافت چربی را پنهان می کند و فرد تصور می کند لاغر شده است؛ در حالی که هنوز توده های چربی زیادی دارد که ممکن است به او آسیب برسانند. متاسفانه تحقیقات نشان داده انجام تمرینات ورزش در سالخوردگی تغییرات چشمگیری در وزن، توده چربی و یا توده عضلانی ایجاد نمی کند؛ اما در سلامت قلبی- عروقی و کنترل فشار خون تاثیر دارد.

به هر حال ورزش در هر سنی برای بدن مفید است و به سلامتی و طول عمر بیشتر کمک می کنند. کسانی که فضای کافی برای انجام تمرینات ورزشی هوازی را ندارند می توانند از دستگاه های هوازی همچون تردمیل ، دوچرخه ثابت ، اسکی فضایی و... استفاده کنند.

امروزه استفاده از این گونه دستگاه ها در منازل و باشگاه های ورزشی رواج بسیاری یافته است. در واقع دستگاه های هوازی ورزش در فضای بیرون را برای ما شبیه سازی می کنند و توسط آن ها می توانیم بر محدودیت زمان و مکان غلبه کنیم. ورزش باید به صورت اصولی، منظم و مستمر انجام بشود تا تاثیرات مثبت بیشتری داشته باشد.


روش های پیشگیری از گردن درد پس از ورزش با تردمیل

دویدن و راه رفتن بر روی دستگاه هوازی تردمیل یکی از بهترین روش هایی است که منجر به بالا رفتن سطح آمادگی جسمانی شده و تناسب اندام را افزایش می دهد؛ زیرا در هنگام ورزش با این دستگاه به دلیل نرم و انعطاف پذیر بودن سطح تسمه و وجود ضربه گیرها، مفاصل بدن سازگاری بیشتری با فشار ناشی از تمرین پیدا می کنند.

اغلب اوقات نامساعد بودن آب و هوا، کمبود وقت و در دسترس نبودن فضای مناسب به افراد اجازه نمی دهد بتوانند در محیط بیرون به انجام تمرینات ورزشی بپردازند؛ بنابراین تردمیل جایگزین بسیار مناسبی است که همواره در دسترس می باشد؛ به خصوص اگر یک تردمیل خانگی تهیه بکنید می توانید در هر زمان از شبانه روز که فرصت پیش آمد به انجام تمرینات ورزشی با این وسیله مشغول بشوید و از وقت خود بهترین بهره را ببرید.

در صورتی که به تردمیل شیب 1 الی 2 درجه بدهید شرایط دویدن در فضای بیرون شبیه سازی می شود. تردمیل های پیشرفته و مدرن امروزی ویژگی هایی دارند که توسط آن ها کاربر می تواند از وضعیت عمومی بدن خود آگاه شده و یک الگوی ورزشی مناسب را طراحی کند. مثلا نمایشگر دستگاه اطلاعاتی همچون زمان، سرعت، مسافت طی شده، کالری سوزانده شده و ضربان قلب را نشان می دهد که توسط این اطلاعات مفید کاربر می تواند سطح تمرین و توانایی خود را مورد ارزیابی قرار بدهد.

روش های پیشگیری از گردن درد پس از ورزش با تردمیل

گاهی اشتباه ورزش کردن با تردمیل یا هر دستگاه دیگری منجر می شود در حین تمرین یا پس از آن در نواحی خاصی از بدن خود احساس درد و ناراحتی بکنید. مناسب بودن موقعیت بدن در حین انجام تمرینات ورزشی اهمیت ویژه ای دارد. اگر به روش اصولی و صحیح به انجام تمرینات ورزشی بپردازید، دردهای نامتعارف پس از تمرین به وجود نمی آیند.

بر روی تردمیل نباید سرخود را زیادی بالا بگیرید یا پایین بیندازید؛ این کار موجب کاهش کارآیی بدن شده و باعث گردن درد می شود. در هنگام دویدن یا راه رفتن می بایست درست به نقطه مقابل خود نگاه کنید؛ برای رسیدن به این منظور بهتر است در مقابل آیینه تمرین انجام بدهید؛ در هنگام ورزش با این دستگاه بالاتنه خود را عمود و صاف نگه داشته و سر را در مرکز ستون مهره ها قرار بدهید.

خستگی زیاد ممکن است سبب بالا رفتن کتف ها و پایین افتادن سر بشود که این مسئله منجر به ایجاد تنش در ناحیه گردن می شود و اگر به این حالت ادامه بدهید، قطعا دچار گردن درد می شوید. قبل از شروع تمرینات حتما باید بدن خود را گرم کنید؛ این کار برای کاهش دادن آسیب های ورزشی ضروری است. پیش از آن که بر روی تردمیل بروید چند دقیقه حرکات کششی انجام بدهید و چند کشش نرم نیز به گردن خود بدهید تا از هر نوع گرفتگی جلوگیری بشود.

حرکات کششی و گرم کردن بدن پیش از ورزش، گردش خون را سریع تر و بهتر می کند و باعث می شود بدن پاسخ بهتری به تمرینات نشان بدهد و سازگاری بدن افزایش پیدا می کند. چه زمانی که بر روی زمین می دوید و چه بر روی تردمیل، سعی کنید یک ریتم روان و ثابت داشته باشید؛ برای دست یابی به این منظور بهتر است به موسیقی پرانرژی و پر ضرب گوش بدهید و همراه با ضرب آهنگ موسیقی گام بردارید؛ بدین ترتیب هم سرعتتان بیشتر می شود و هم راحت تر تعادل خود را حفظ می کنید.

پس از به دست آوردن تعادل خود بر روی این دستگاه دسته های تردمیل را رها کنید و مانند زمانی که بر روی زمین می دوید یا راه می روید، دست ها را به حالت 90 درجه در دو طرف بدن نگه داری؛ گرفتن دسته تردمیل به طور مداوم موجب ایجاد تنش و گرفتگی در قسمت بالا تنه و به خصوص در ناحیه گردن می شود؛ باید به دستان خود اجازه بدهید به حالت طبیعی عقب و جلو بروند و چرخش داشته باشند.

دم و باز دم عمیق و منظم نیز در حین تمرین از ایجاد گرفتگی و درد پیشگیری می کند. انجام تمرین بر روی دستگاه تردمیل یک ورزش هوازی محسوب می شود؛ ما به تمریناتی هوازی می گوییم که در مدت زمان نسبتا طولانی و با شدت متوسط انجام بشود و در هنگام چنین تمریناتی بدن به اکسیژن زیاد و همچنین آب نیاز دارد. نوشیدن آب در طی تمرین به صورت جرعه جرعه کمک می کند دمای بدن متعادل باقی بماند و سوخت و ساز افزایش پیدا کند؛ در واقع با نوشیدن آب ما بدن خود را هیدراته نگه می داریم.از دست رفتن آب زیاد به دلیل عرق ریختن در حین تمرینات ورزشی موجب سردرد و تنش در عضلات گردن می شود. یک فرد معمولی باید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشد.

در پایان تمرین نیز دقایقی برای سرد کردن بدن خود وقت بگذارید؛ اول کمی آهسته بر روی تردمیل راه رفته سپس دستگاه را خاموش کرده و از آن پایین بیایید و به انجام حرکات کششی مشغول بشوید.ماساژ گرفتن پس از ورزش به رفع خستگی و گرفتگی و کوفتگی پس از ورزش کمک می کند؛ ماساژ پس از ورزش ریکاوری فوق العاده ای محسوب می شود.