سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تردمیل

تفاوت بدنسازی و فیتنس چیست؟

هدف بسیاری از افراد از ورزش کردن این است که حجم عضلات خود را افزایش بدهند و اندام ورزیده ای داشته باشند؛ اما خیلی ها هم به دنبال تناسب اندام و کاهش وزن هستند.هر دو گروه برای رسیدن به اهداف خود باید برنامه های مناسبی داشته باشند و با وسایل مخصوصی تمرینات ورزشی انجام بدهند.

گاهی ما بدنسازی و فیتنس را با یکدیگر اشتباه می گیریم؛ معمولاً بدنسازها کسانی هستند که می خواهند بدن خود را سفت و عضلانی کرده و ورزیده به نظر برسند؛ اما کسانی که می خواهند به وسیله ورزش چربی های اضافه خود را از بین ببرند و بدنی متناسب و خوش فرم داشته باشند، فیتنس کارها هستند.

اکثر بدنسازها برای رسیدن به اهداف خود به سراغ مصرف هورمون هایی همچون تستسترون می روند که چندان توصیه نمی شوند؛ آقایان می توانند با ورزش و استفاده از وزنه های مناسب عضلات و ماهیچه های خود را حجیم بکنند.کسانی که فیتنس کار هستند علاقه ای ندارند بدن را از حالت طبیعی خارج کنند و عضلات غیر عادی داشته باشند؛ در حالی که اغلب بدنسازها دقیقا به دنبال همین هستند.

افرادی که ورزش فیتنس انجام می دهند نیاز ندارند با وزنه تمرین کنند؛ آن ها می توانند با ورزش هوازی و ایروبیک به اهداف خود برسند.تمرین با وزنه جز جدایی ناپذیر بدنسازی است؛ با وزنه عضلات بدن به سرعت رشد می کنند و قدرت بدنی ورزشکار افزایش می یابد؛ اما به بدنسازها هم توصیه می شود ورزش هوازی را کنار نگذارند.وزنه زدن راحت ترن راه برای داشتن عضلات برجسته است؛ ولی گاهی می بایست عضلات را به چالش کشید و به تمرینات هوازی پرداخت.

فیتنس شما را به سمت داشتن زندگی و تغذیه سالم سوق می دهد؛ عموماً بانوان در ورزش به دنبال فیتنس هستند و از این جهت باید گفت منطقی تر فکر می کنند؛ در فیتنس لزومی ندارد توده عضلانی حجیمی داشته باشید؛ بلکه کافی است چربی های اضافه را ازبین برده وبدن را کمی سفت کنید تا خوش فرم و تراشیده به نظر برسید.

البته با این تعاریف نباید گمان کنید فیتنس منحصر به خانم ها می باشد؛ مردها نیز می توانند به جای بدنسازی به فیتنس رو بیاورند و اندام ورزیده و زیبایی داشته باشند؛ به هر حال انتخاب این دو گزینه به سلیقه شخصی افراد مربوط می شود و ما راهنمایی های لازم را در این زمینه ارائه می دهیم تا هرکس بسته به علاقمندی های خود به اهداف در نظر گرفته اش برسد.

برای فیتنس باید 3 الی 4 جلسه در هفته تمرینات هوازی انجام بدهید و هر جلسه حدود 45 دقیقه ورزش کنید؛ در حالی که یک جلسه بدنسازی حداقل 2 ساعت طول می کشد؛ بدنسازها نیز 3 روز درهفته می بایست تمرین انجام بدهند و مدام سطح تمرینات را بالا ببرند؛ البته این در مورد فیتنس هم صدق می کند؛ کسانی که به دنبال تناسب اندام هستند باید هر 4 هفته برنامه خود را تغییر داده و شدت تمرین را افزایش بدهند؛ ولی بدنسازها هفته به هفته پیش می روند و باید در طی تمرین فشار بیشتری را متحمل بشوند.

اگر فردی که قصد بدنسازی دارد می خواهد با دستگاه هوازی همچون تردمیل تمرین انجام بدهد باید شیب دستگاه را افزایش داده و مقاومت را بالا ببرد؛ شیب تردمیل مانند یک وزنه عمل می کند و عضلات را می سازد؛ در صورتی که فیتنس با سرعت بیشتر سر و کار دارد؛ البته وقتی آمادگی جسمانی ورزشکار فیتنس بالا می رود می تواند برای بالا بردن سطح تمرین مقاومت دستگاه هوازی را افزایش بدهد ولی در مراحل اولیه برای چربی سوزی توصیه می کنیم بیشتر بر روی زمان و سرعت تاکید داشته باشند.

ورزش هوازی در مدت نسبتاً طولانی، باعث می شود ضربان قلب بالا برود و فرد تندتر نفس بکشد و این منجر به اکسیژن رسانی بیشتر می شود؛ اکسیژن رسانی به بافت ها، سوخت و ساز را افزایش می دهد و چربی سوزی رخ خواهد داد؛ این بدان معنی نیست که فیتنس کارها نیازی به عضله ندارند؛ به طور کلی عضلات بافت بسیار با ارزشی هستند که انرژی بدن را تامین می کنند و باعث بهبود متابولیسم می شوند؛ بنابراین در فیتنس نیز عضله ساخته می شود و به نفع تناسب اندام می باشد؛ ولی در این شیوه فرد به عضلات بسیار برجسته و حجیم دست نمی یابد.

به دلیل تفاوت هورمونی که در بدن زنان و مردان وجود دارد بدن خانم ها مانند بدن مردها عضلانی و کات شده نمی شود؛ مگر این که ورزشکار به استفاده از هورمون رو بیاورد؛ بدنسازی حتی برای مردان هم کار ساده ای نیست؛ بنابراین خانم ها نباید نگران باشند که با کمی بالا بردن مقاومت دستگاه و استفاده از دمبل بدن مردانه ای پیدا کنند.اغلب بدنسازها از مکمل های غذایی و پروتئین استفاده می کنند؛ زیرا پروتئین عنصر سازنده عضلات است؛ این افراد باید گوشت، ماهی، لبنیات و سفیده تخم مرغ به فور بخورند.

تغذیه در فیتنس کمی تفاوت دارد؛ فیتنس کارها مجبور نیستند پروتئین های پودری که در بازار موجود است را مورد استفاده قرار بدهند؛ آن ها باید تغذیه سالمی داشته باشند و تا می توانند سبزیجات و میوه های تازه میل کنند.البته رژیم غذایی به اضافه وزن مربوط می شود؛ افرادی که اضافه وزن بیشتری دارند در فیتنس باید کالری مصرفی خود را کاهش بدهند و حداقل برای مدتی از خوردن مواد غذایی چرب، شیرین و نشاسته ای بپرهیزند.

بدنسازها می خواهند حجم عضلات خود را بیشتر کنند؛ در صورتی که فیتنس کارها به عضلات خود قدرت می بخشند؛ آن ها با وزنه کار زیادی ندارند؛ بلکه با تمرینات مکرر، کشش عضلات و تمرینات هوازی بدن خود را می سازند. این افراد می خواهند همیشه شکمی تخت و پاهای خوش فرم داشته باشند؛ بنابراین راه می روند، می دوند، می رقصند، شنا می کنند و... .

در حین ورزش به موسیقی پرانرژی گوش داده و سعی می کنند با ریتم موزیک همراه بشوند.فیتنس کارها باید به طور کلی سبگ زندگی خود را تغییر داده و ورزش و تغذیه سالم را در برنامه های خود بگنجانند. توانایی این افراد در انجام کارهای روزانه زیاد است و معمولاً پرانرژی هستند؛ البته بدنسازها نیز به اهداف ورزشی خود می اندیشند و ناچار هستند بیشتر تلاش کنند.


تی آر ایکس چیست و چه تاثیری بر سلامتی بدن و تناسب اندام دارد؟

ورزش "تی آرایکس"؛ ورزشی قدرتی محسوب می شود که می تواند تمام اعضای بدن را درگیر کند، بدون اینکه لازم باشد از دستگاه یا دمبل خاصی استفاده کنید.انجام دادن این ورزش جدید به تمام علاقه مندان به تناسب اندام و ورزش های مقاومتی توصیه می شود؛ آنها می توانند بدون نیاز به استفاده از دمبل و وزنه های سنگین این تمرین را انجام بدهند.این ورزش مانند ورزش های پیلاتس و یوگای ضد جاذبه است که شما در حین ورزش می توانید تمام بدن خود را تحت تاثیر قرار بدهید و بر روی قسمت های مرکزی بدن متمرکز بشوید.

این ورزش را در ابتدا ملوان های ارتشی طراحی کردند تا بتوانند برای مدتی که از باشگاه و زمین دور هستند، تناسب اندام خود را حفظ کنند. وسیله ای که برای انجام دادن ورزش تی آر ایکس به کار گرفته می شود، کم حجم و سبک است که شما می توانید به هر کجا که خواستید و در سفر از این وسیله استفاده کنید و ورزش خود را انجام بدهید و در انجام دادن آن وقفه نیندازید. با انجام دادن این ورزش می توانید انعطاف پذیری خود را بالا ببرید و سطح آمادگی جسمانی را افزایش بدهید.

با انجام ورزش تی آر ایکس علاوه بر آنکه ماهیچه های تمام اندام های بدن درگیر هستند، قلب نیز با بالا رفتن ضربان تقویت می شود.انجام دادن تمرینات ورزشی با طنابی معلق ماهیچه هایتان را منقبض می کند و با فعالیت آنها اکسیژن بیشتری به تمامی اعضای بدن خواهد رسید.تحقیقات نشان داده انجام ورزش تی آر ایکس برای تقویت قلب و عضله های آن بسیار مفید است. استفاده از این وسیله راه های زیادی دارد و تنوع حرکتی که این ورزش فراهم می کند، باعث جذابیت آن می شود.

تی آر ایکس چیست و چه تاثیری بر سلامتی بدن و تناسب اندام دارد؟

تنوع در انجام دادن این ورزش باعث می شود، ورزشکار بعد از مدتی از انجام دادن ورزش خسته نشود و بدن خود را مدام دچار چالش جدیدی بکند و بتواند مدت زمان طولانی تری تمرین انجام بدهد.در زمان ورزش کردن با تی آر ایکس بدن شما به صورت معلق قرار می گیرد و مدام با نیروی جاذبه در حال ستیز است و ورزش هیجان انگیزی را برای شما به وجود می آورد.

با انجام تمرینات سنگین این ورزش، بدن حتما عرق خواهد کرد؛ در نتیجه نوشیدن آب را از یاد نبرید. اگر بیش از اندازه احساس ضعف و بی حالی کردید، شدت تمرینات خود را کم کنید تا بدن دچار مشکل نشود.ورزش تی آر ایکس می تواند تمام نقاط بدن را درگیر کند، مانند مغز و دست ها که با انجام تمریناتی که برای قسمت بالا تنه می باشد، در تمرین شرکت می کنند. پاها برای اجرای اکثر تمرینات درگیر هستند؛ نشیمنگاه با انجام تمریناتی که بدن را در حالت تعلیق نگه می دارد، تمرین داده می شود و کمر و عضلات قسمت میانی بدن با انجام انواع تمرینات و حفظ تعادل به کار گرفته می شوند.

افراد مبتدی نیز می توانند از تی آر ایکس نیز استفاده کنند، فقط باید در ابتدا از راهنمایی های مربی خود استفاده کرده تا با آموزش بتوانند به صورت صحیح از این وسیله استفاده کنند وعضلات بدن خود را تقویت نمایند.از این وسیله در هر مکانی که دوست دارید می توانید استفاده کنید، فقط کافی است تکیه گاه محکمی را برای اتصال تی آرایکس پیدا کرده و به راحتی تمرینات خود را شروع کنید.به یاد داشته باشید که شما با انجام دادن ساده ترین حرکات ورزشی به وسیله تی آر ایکس می توانید بیشترین استفاده را ببرید و آمادگی جسمانی، تعادل و هماهنگی بدن را به سطح بسیار خوبی برسانید.

در ابتدای شروع ورزش با تی آر ایکس سعی کنید تمرینات سبک تری انجام بدهید تا ابتدا بدن قوی بشود و ماهیچه سازی کند و بعد با آمادگی بیشتر تمرینات هوازی سنگین را انجام بدهید.با قوی تر شدن ماهیچه ها سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می کند و تناسب اندام را با سرعت بیشتری به وجود می آورد؛ اگر زانو و کمری مصدوم و بیمار دارید، قبل از انجام ورزش حتما با پزشک مشورت کنید تا با انجام تمرینات سنگین به مفاصل و ماهیچه های آسیب دیده فشار وارد نشود و دچار مشکل نشوید.

در زمان ورزش با تی آر ایکس، باید از بندی آویزان باشید و تعادلتان را در عین حال حفظ کنید؛ با انجام این کار می توانید به راحتی 200 تا 1000 کالری در هر ساعت بسوزانید که این کالری سوزی سبب می شود به تناسب اندام دست پیدا کنید. در زمان استفاده از این وسیله ورزشی می توانید استقامت، مقاومت، تعادل و چالاکی را هم زمان تجربه کنید و با استفاده از عضلات تغییراتی در کل بدن ایجاد کنید و با سرعت بیشتری به بدن خود شکل بدهید و به نتیجه دلخواه برسید.


دستگاه های موثر در چربی سوزی

انجام دادن تمرینات هوازی نقش مهمی در چربی سوزی دارد. با 2 جلسه انجام دادن تمرینات هوازی می توانید سوخت و ساز بدن را بالا نگه دارید و کم کم این مدت زمان را افزایش بدهید. برای رسیدن به تناسب اندام و افزایش ارتقای سلامت پزشکان توصیه کرده اند حداقل 30 دقیقه از روز را به ورزش کردن بپردازید.

این ورزش چه در باشگاه و چه در خانه انجام بشود، فرقی ندارد؛ مهم تاثیراتی است که با تحرک و فعالیت خود بر بدن می گذارید. اگر هدف از ورزش کردن برای شما چربی سوزی است برای اینکه بتوانید در مدت زمان کمتری نتیجه خوبی بگیرید، بهتر است از دستگاه های مناسب هوازی استفاده کنید.

در ادامه مقاله در مورد دستگاه های مناسب هوازی به اختصار توضیح می دهیم که میتواند در آماده کردن بدن برای چربی سوزی و آمادگی آن بسیار کارآمد باشد و توسط مربیان توصیه شده اند.

تردمیل

تردمیل یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین دستگاه های هوازی است که توانسته جایگاه خوبی در بین مردم برای انجام ورزش در خانه و باشگاه بدست بیاورد.در زمان استفاده از تردمیل باید به نحوه راه رفتن یا دویدن توجه کنید تا ستون فقرات و کمر صاف قرار بگیرند و مشکلی برای آن به وجود نیاید.

با استفاده از تردمیل می توانید تمرینات متنوع انجام بدهید تا با سرعت بیشتری به هدف دلخواه برسید. با استفاده از شیب و برنامه های پیش فرض تعبیه شده در تردمیل ها می توانید تمرینات متنوع زیادی انجام بدهید و بدن به سرعت وزن کم کند و به نتایج مطلوب برسید. کسانی که به صورت روزانه و منظم با تردمیل تمرین انجام می دهند پس از چند ماه تاثیرات چشمگیری در بدن خود مشاهده خواهند کرد.

اسکی فضایی

الپتیکال یکی از دستگاه های هوازی است که کاربر با انتخاب آن می تواند بدون آسیب رساندن به مفاصل و ستون فقرات ورزش مفیدی برای بدن انجام بدهد و چربی های بدن را در مدت زمان کوتاهی بسوزاند و قوای جسمانی را تقویت کند.اگر از زانو درد یا کمر درد رنج می برید، بهترین گزینه برای انتخاب دستگاه ورزشی برای شما الپتیکال است که بدون مشکلی می توانید تمرینات ورزشی خوبی برای سلامتی بدن انجام بدهید.

دوچرخه ثابت

یکی از دستگاه های خوب هوازی دوچرخه ثابت است که باید به یاد داشته باشید با تنبلی و بی انگیزگی از این دستگاه استفاده نکنید، زیرا در مدت زمان کوتاه از آن خسته خواهید شد و به اهداف مورد نظر نخواهید رسید و آن را کنار می گذارید.تمرینات با دوچرخه ثابت باید در ست های مختلف با مقاومت های متفاوت، "شدید و آرام" انجام بشود و بین ست ها استراحت کوتاهی هم داشته باشید تا بتوانید ضربان قلب را بالا ببرید.همان طور که میدانید با بالا رفتن ضربان قلب، سوخت و ساز در بدن نیز افزایش پیدا می کند و می توانید سریعتر به تناسب اندام دست پیدا کنید.

روئینگ Rowing

یکی از بهترین دستگاه های هوازی روئینگ است که با انجام دادن تمرینات ورزشی با این دستگاه می توانید به راحتی بیشتر عضلات بدن را درگیر کنید.زمانی که تمام عضلات درگیر ورزش شوند مقاوت بدن بالا خواهد رفت. در طی تمرینات بهتر است ست هایی با مقاومت کمتر و استراحت کم را انتخاب کنید تا بدون اینکه مجبور باشید، ضربان قلب را پایین بیاورید، استراحت هم داشته باشید.