سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تردمیل

مزایا و معایب استفاده از دستگاه های بدنسازی

انجام دادن ورزش بدنسازی برای بدست آوردن زیبایی و تناسب اندام بسیار موثر است و بهتر است این ورزش با تایید مربیان و راهنمایی گرفتن از آنها انجام شود.با اطلاع از مزایا و معایب دستگاه های بدنسازی می توانید در انتخاب دستگاه مناسب برای ورزش بدنسازی دقت داشته باشید و به راحتی تشخیص دهید کدام دستگاه برای بهتر شدن وضعیت شما کمک می کند و کدامیک از آنها به شما آسیب خواهد رساند.

مزایا و معایب استفاده از دستگاه های بدنسازی

به طور مثال دستگاهی مانند دستگاه وزنه زنی یا حلزونی برای ورزشکاران مبتدی بسیار مفید است زیرا آنها به راحتی می توانند با این دستگاه کار کرده و وزنه متناسب خود را با کمک این دستگاه بلند کنند.افراد مبتدی طرز صحیح کار با دستگاه ها را نمی دانند و ممکن است به خود آسیب برسانند ولی با استفاده از این دستگاه می توانید خیلی ساده وزنه متناسب خودتان را بلند کنید.

این دستگاه مزایایی مانند؛ سرعت، سهولت و خطر کمتر را در اختیار کاربران می گذارد.برای استفاده از دستگاه وزنه زنی فقط کافی است داخل دستگاه بنشینید و بعد از اینکه وزنه را با صلاح دید مربی انتخاب کردید، سرعت انجام تمرینات شما بالا خواهد رفت و سریع تر خواهید توانست به انجام حرکات سوپر ست بپردازید و دیگر لازم نیست نگران اجرای درست با دمبل و جابه جایی آنها باشید.

بر روی بیشتر دستگاه های بدنسازی طریقه استفاده و روش صحیح آن توضیح داده شده است که ورزشکار با خواندن آن می تواند به راحتی از دستگاهی که در کنار او قرار دارد استفاده کرده و بدنسازی خوبی انجام دهد.افراد مبتدی که هنوز طریقه استفاده از دمبل را به خوبی آموزش ندیده اند و قادر نیستند حرکات متوازنی انجام دهند با کمک دستگاه های بدنسازی این افراد می توانند بدون اینکه مشکلی پیش بیاید و دچار آسیب دیدگی شوند تمرینات خوبی انجام دهند.

این دستگاه معایب و مشکلاتی نیز دارد که با شناخت آنها سعی کنید کمتر دچار آنها شوید.با انجام دادن تمرینات و بلند کردن وزنه های متعدد حس می کنید که بسیار نیرومند شده اید اما با اینکه سنگینی وزنه ها رو به افزایش هستند، در واقعیت حس خواهید کرد خارج از محیط باشگاه و به دور از تمرینات قوی تر نشده اید و حسی کاذب داشته اید.

یکی از معایب بزرگ دستگاه های وزنه زنی آن است که ورزشکار به دلیل آنکه در زمان زدن حرکات احساس خوب و راحتی دارد، حرکات را زیاد تکرار می کند که این موضوع سبب آسیب دیدگی زیاد عضلات خواهد شد.اگر زمانی که به باشگاه می روید بر روی عضلات و تاندون ها و رباط ها حرکات بدنسازی را به صورت یکسان انجام دهید، آسیب می بینید و استفاده از وزنه ها این مشکلات را ندارند و می توانید حرکات مختلف را با دقت بیشتری انجام دهید.

دستگاه ها حس امنیتی کاذب را انتقال می دهند و ورزشکاران گمان می کنند کار با دستگاه صدمه و آسیب دیدگی ندارد، در صورتی که باید در تمام مراحل ورزش احتیاط کنید و مطابق با اصول اصلی دستگاه پیش بروید و با کمک آنها حرکات مختلفی را انجام دهید.

دستگاه "اسمیت" نیز یکی از بدترین دستگاه های بدنسازی است چراکه شما با انجام دادن حرکت اسکوات مجبور هستید بدون در نظر گرفتن شکل بدنتان حرکاتی را انجام دهید.ورزشکارانی که با این دستگاه ورزش انجام می دهند در معرض خطر آسیب دیدگی مفاصل، ران و شانه قرار می گیرند و برای جلوگیری از این مشکل باید حرکات اسکوات را با وزنه های آزاد بر طبق طبیعت بدنتان انجام دهید تا دچار مشکلی نشوید.


ورزش های کالری سوز را بشناسید!

بیشتر افراد به دلیل کم تحرکی که در دنیای ماشینی امروز وجود دارد دچار اضافه وزن شده و برای از بین بردن این چربی ها به راه ها و روش های متفاوتی متوصل شده اند. در صورتی که بهترین روش خلاص شدن از شر چربی های اضافی انجام دادن مرتب ورزش و پیروی از رژیم غذایی مناسب است.تمام ورزش ها برای سلامتی بدن مفید هستند، ولی لزوما تمام آنها برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام دلخواه نیستند و ویژگی های خاص خود را دارند.

ورزش های کالری سوز را بشناسید!

ورزش هایی که برای کاهش وزن مناسب هستند، ورزش های هوازی یا در اصطلاح آیروبیک نامیده می شوند.با انجام دادن ورزش هوازی اکسیژن بیشتری وارد خون می شود، در نتیجه به عضلات نیز اکسیژن بیشتری برای فعالیت خواهد رسید. ورزش هوازی باید با شدت کم و در مدت طولانی انجام شود تا بتواند بر روی متابولیسم بدن تاثیر بگذارد و ورزش هایی که با شدت بالا در مدت زمان کمی انجام می شوند غیر هوازی هستند وظایف دیگری را انجام می دهند.اکسیژنی که در زمان انجام ورزش هوازی وارد خون می شود سبب شده تا خون قادر باشد مواد زائد بدن را دفع کند و سوخت و ساز آن را نیز بالا ببرد.

این حجم از فعالیت و سوخت و ساز در بدن سبب فعالیت بیشتر قلب و سلامتی عروق آن می شود. انجام دادن پیاده روی به صورت نرم و نرمال، انجام دادن دوچرخه سواری چه متحرک یا ثابت برای شروع ورزشی مفید میتواند از بهترین انتخاب ها باشند.قبل از شروع هر ورزشی برای ارتقای سلامتی استفاده از لباس راحت و کفش ورزشی استاندارد و مناسب را فراموش نکنید.

قبول کنید که راه و روش یا حتی ورزشی وجود ندارد که معجزه ای کند و شما یک شبه به ایده آل ها و تناسب اندام دلخواه برسید. برای رسیدن به تناسب اندام باید کم و درست بخورید و از متخصص تغذیه نیز کمک بگیرید و از طرف دیگر ورزش انجام دهید و در اصطلاح عرق بریزید.در ادامه چند ورزش را به شما معرفی می کنیم که می توانند شما را به تناسب اندام و لاغری مورد نظرتان برسانند.

انجام دادن دوچرخه سواری ثابت یا متحرک؛ با انجام دادن این ورزش می توانید در یک ساعت در حدود 700 کالری بسوزانید و فقط باید دقت داشته باشید که حدود 20 تا 25 کیلومتر رکاب بزنید.امروزه با این حجم از ترافیک، آلودگی هوا و شرایط بد آب و هوایی شاید نتوانید در فضای باز دوچرخه سواری کرده یا حتی به باشگاه مراجعه کنید که در این صورت به راحتی می توانید از دوچرخه ثابت در منزل استفاده کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

با کمک دوچرخه ثابت می توانید اضافه وزن خود را از بین ببرید و علاوه بر آن با کمک ورزش هوازی که انجام می دهید میتوانید استرس بدن را نیز کم کرده و با شادی و نشاط بیشتری ورزش را دنبال کنید.با استفاده از دوچرخه ثابت میزان فشار بر روی مفاصل و زانوها را نیز می توانید کم کنید و دچار آسیب نشوید.دوچرخه ثابت ها امروزه به گونه ای طراحی شده اند که افراد می توانند بنا به شرایط بدنی و به دلخواه یکی از انواع آن دوچرخه نشسته یا ایستاده است که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند انتخاب کنند و ورزش روزانه را به صورت منظم انجام دهند.

کیک بوکس از دیگر ورزش های چربی سوز بوده با انجام آن می توانید در یک ساعت حدود 700 کالری بسوزانید. انجام دادن رقص البته نه هر رقصی، رقصی که مناسب کم کردن وزن است و معروف به ورزش زومباست که ورزشکار میتواند در هر ساعت 500 کالری از دست بدهد.

انجام دادن ورزش ایروبیک میتواند به لاغری کمک زیادی کند. ورزشکار با انجام ایروبیک میتواند تا 600 کالری بسوزاند و از شور و نشاط بیشتری برخوردار شود.انجام دادن پیاده روی و دویدن؛ همان طور که می دانید دویدن مادر ورزش هاست و یکی از راه های بسیار مفید برای حفظ سلامتی و رسیدن به تناسب اندام است. اگر به هر دلیلی نمی توانید بیرون از خانه راه بروید یا بدوید با کمک گرفتن از تردمیل خانگی می توانید در خانه و کنار خانواده به راحتی تا کیلومتر ها راه بروید و به آسانی بدوید.

تردمیل این امکان را در اختیار ما قرار می دهد تا در هنگام انجام دادن پیاده روی از اطلاعات مهمی مانند: زمان، سرعت، ضربان قلب و ... اطلاع کسب کنیم و این اطلاعات سبب می شوند تا در هنگام انجام ورزش دچار مشکلی نشویم.تردمیل های امروزی نیز دارای برنامه های از پیش تعیین شده ای هستند که حتی ورزشکاری مبتدی بدون نیاز به مربی میتواند در خانه ورزش انجام دهد و از به وجود آمدن آسیب های ورزشی که ممکن است بر اثر راه رفتن زیاد بر روی آسفات و زمین سفت به وجود بیاید جلوگیری کند.

باید توجه داشته باشید که اگر هدف شما از انجام دادن این گونه ورزش های هوازی کم کردن وزن است باید ورزش را مرتب و بدون وقفه انجام دهید و برای رسیدن به سلامتی و تقویت سیستم قلبی و عروقی انجام ورزش 2 تا 3 بار در هفته کفایت خواهد کرد.به یاد داشته باشید برای شروع ورزش گرم کردن بدن را فراموش نکنید و این کار را به صورت ملایم با انجام حرکات کششی یا قدم زدن آهسته شروع کنید.در پایان تمرینات نیز به یکباره ورزش را رها نکنید تا بدن شوک نشده و بهتر است 5 دقیقه پایانی ورزش را به سرد کردن بدن اختصاص دهید تا بدن دچار مشکلی نشود.


تفاوت استفاده از شیب و سرعت تردمیل و ترکیب آنها در تمرینات

زمانی که آلودگی هوا زیاد و در مرحله هشدار است یا شرایط آب و هوا برای بیرون رفتن مساعد نیست، بهترین وسیله ای که می تواند به ما کمک کند تا فعالیت روزانه ورزشی و دویدن و راه رفتنی متفاوت را تجربه کنیم، تردمیل است.تمام افراد چه دوندگان حرفه ای و چه افراد معمولی که برای اولین بار است که می خواهند بدوند می توانند به راحتی از تردمیل و امکانات شیب و سرعت آن استفاده کنند.

تفاوت استفاده از شیب و سرعت تردمیل و ترکیب آنها در تمرینات

تحقیقات ثابت کرده است که شیب و سرعت در کنار هم می توانند به افزایش استقامت، قدرت بدنی، کالری سوزی و بالا رفتن ظرفیت بدنی کمک بسیاری کنند.معمولا تردمیل هایی که در بازار و فروشگاه ها وجود دارند، سرعتی بین 0.5 تا 12 یا 14 کیلومتر در ساعت را می توانند در اختیار کاربران خود قرار دهند.شیب تردمیل ها نیز از 0 تا 15 درصد ارتقا پیدا می کنند و در برخی از تردمیل های حرفه ای این شیب تا 30 درصد نیز قابلیت تغییر دارد.

تردمیل های خانگی اغلب مدل های ساده تری دارند و باید توجه داشته باشید قبل از خرید بهتر است تمام تنظیمات و برنامه هایی که دستگاه می تواند به شما ارائه دهد را چک کنید.تمرینات سرعتی بهتر است در اواسط تمرین به مدت 3 دقیقه یا کمی بیشتر انجام شود و بعد با ریکاوری بدن به پایان برسد.با داشتن برنامه مناسب حتی می توانید در فواصل 15 ثانیه ای سرعت خود را تکرار کنید و تمرینی اینتروال سودمندی داشته باشید و بدن خود را دچار چالش کنید.

حتما مشاهده کرده اید زمانی که در بیرون از منزل راه می روید یا می دوید، وقتی به تپه یا سربالایی برخورد می کنید دچار چالش بیشتری می شوید. در زمان استفاده از تردمیل هم با کمک شیب دستگاه می توانید برای خود چالش ایجاد کنید.تمرینات مختلفی با تردمیل می توانید انجام دهید و به واسطه آنها زودتر به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنید.تمرینات طولانی یا کوتاه که با دستکاری سرعت دستگاه می توانید بازده بالاتری از آنها دریافت کنید. با کمک شیب تردمیل نیز می توانید تمرینات را از یکنواختی خارج کرده و محیط بیرون از خانه را به آسانی برای خود شبیه سازی کنید.

شما با پیاده روی و کمی شیب میتوانید بدن را به چالش بکشید و عضلات بدن را تقویت کرده و پرورش دهید.زمانی که برای راه رفتن، شیب یا سرعت تردمیل را افزایش دهید می توانید کالری بیشتری بسوزانید و زودتر به لاغری و تناسب اندام مورد نظر برسید.زمانی که با شیب تردمیل پیاده روی انجام دهید، پاها قدرتمند تر خواهند شد و کم کم ظرفیت هوازی شما افزایش پیدا کرده و این موضوع به چربی سوزی بدن نیز کمک بسیاری می کند.

اگر شما بتوانید تمرینات اینتروال را با کمک تردمیل دوهفته ادامه دهید، خواهید توانست سطح استقامت بدن را نیز حتی تا دو برابر افزایش دهید. وقتی استقامت یا سطح آمادگی جسمانی بدن افزایش پیدا کند، حتی می توانید با سرعت بالاتری چربی سوزی انجام دهید.با بالا رفتن آمادگی جسمانی و استقامت بدن ظرفیت تنفسی شما نیز تا 30 درصد افزایش پیدا خواهد کرد و دیگر در زمان ورزش و دویدن به نفس نفس نخواهید افتاد.

در زمان خریدن تردمیل به اهداف و برنامه هایی که برای خود در نظر گرفته اید توجه داشته باشید تا با کمک امکاناتی که در مدل های مختلف تردمیل وجود دارد بتوانید زودتر به اهدافتان برسید.افرادی هستند که به دلیل بیماری ها و درد های مفصلی نمی توانند بر روی تردمیل یا حتی زمین های معمولی بدوند، این افراد بهتر است برای بیشتر شدن تاثیرات و شدت ورزش، تردمیلی تهیه کنند که دارای شیب باشد و از طریق آن بتوانند بدن را دچار چالش کنند.

سرعت تردمیل و امکان کنترل آن حتی برای دوندگان حرفه ای نیز مفید است، زیرا آنها با کم و زیاد کردن سرعت دستگاه می توانند توانایی های خود را ارزیابی کرده و بدون خطر دردهای عضلانی را نیز بهبود ببخشند.به یاد داشته باشید اگر سرعت و شیب تردمیل را در کنار هم استفاده کنید می توانید تمرینات ورزشی و بدنسازی خود را در هر سطح و توانی که هستید افزایش دهید و این موضوع به انتخاب نوع و مدل تردمیل ربطی ندارد.در زمان انجام دادن تمرینات با شیب و سرعت به یاد داشته باشید که حتما از کفش مناسب استفاده کنید. گرم کردن و سرد کردن بدن را نیز فراموش نکنید تا دچار اسپاسم و مشکلات دیگری نشوید و با کمک ورزش به اهدافی که دوست دارید زودتر برسید.


استفاده از سنگ برای ماساژ بدن

ماساژ؛ انواع مختلفی دارد که برای راحت تر انجام شدن آن میتوان از ابزارهای مختلفی استفاده کرد. سنگ نیز یکی از ابزارهای پر کاربرد در زمان ماساژ می باشد که به وسیله آن میتوان نوعی درمان آرام بخش و عمیقی را دریافت کرد و از ماساژ لذت برد.سنگ های ماساژ، سنگ های آتشفشانی هستند که به رفع گرفتگی ها و تنش های عضلانی کمک زیادی می کنند و باعث نرم شدن بافت های نواحی مختلف بدن می شوند.

در زمان ماساژ اگر می خواهید از سنگ ماساژ استفاده کنید گرما و وزن آنها تاثیر زیادی در ماساژ شما خواهد داشت و اگر آنها را روی ستون فقرات بگذارید به کمک آنها می توانید دردهای عضلانی را از بین ببرید و باعث آرامش و تسکین سیستم اعصاب مرکزی شوید.سنگ های ماساژ، سنگ های بازالتی معدنی هستند که به طور طبیعی رنگی خاکستری مایل به سبز دارند و هرچقدر رطوبت زیادی در اطراف آنها باشد، رنگ تیره تری به خود می گیرند.

استفاده از سنگ برای ماساژ بدن

سنگ های ماساژ حاوی آهن تیتانیک و مغناطیس هستند که گرما را مدت زمان طولانی در خود نگه می دارند و به همین دلیل در درمان انواع بیماری ها و ماساژ استفاده می شوند.استفاده از سنگ ها برای ماساژ قدمتی دیرینه دارد و این قدمت به تمدن های باستانی باز می گردد.با استفاده از سنگ داغ می توانید به دفع سموم بدن، تقویت سیستم عصبی، افزایش تمرکز و حتی به بیماران مبتلا به ام اس نیز در درمان کمک زیادی کنید.

در ماساژی که از سنگ داغ استفاده می کنند، سنگ های داغ را بر روی نقاط حساس و کلیدی بدن قرار می دهند تا با افزایش گردش خون در نقاطی مشخص، ماهیچه ها و عضلاتی که دچار تنش شده اند را ریلکس کنند.بیشتر افراد به استفاده از سنگ های داغ برای ماساژ علاقه مند هستند، آن هم به این دلیل که این سنگ ها باعث شل شدن عضلات می شوند و ماساژ دهنده می تواند بدون اینکه فشار عمیقی به بدن وارد کند درد پشت، استرس و تنش، بی خوابی را در فرد از بین ببرد.

افرادی که دچار دیابت، فشار خون بالا، نارسایی قلبی هستند یا حمام آفتاب گرفته اند، خانم های باردار و بیماران سرطانی بهتر است از این سنگ ها استفاده نکنند.سنگ های ماساژ با وسایل گرما دهنده الکتریکی گرم می شوند و باید توجه داشته باشید که قبل از استفاده از سنگ ها، حرارت آنها را با دست ها چک کنید تا مطمئن شوید خیلی داغ نیستند و به فرد ماساژ گیرنده آسیبی وارد نمی کنند.

فرد ماساژ گیرنده باید بر روی شکم دراز بکشد و بهتر است با حوله یا پارچه ای پشت آن را بپوشانید.دست ها را با روغن مخصوص ماساژ چرب کنید و از سنگ به عنوان وسیله ای برای ماساژ استفاده کنید و آنها را به تمام بدن از پایین تا بالا بکشید.

با شناخت نقاط اصلی و حساس بدن که به چاکراه های بدن معروف هستند، سنگ های داغ را در این نقاط قرار داده تا گرما را به بافت های عمیق بدن انتقال دهید و عضلات را از اسپاسم ایجاد شده خلاص کنید.همان طور که گفته شد سنگ های ماساژ از جنس بازالت معدنی هستند و به همین دلیل برای افرادی که طبع سردی دارند بسیار مناسب می باشند و می توانند آرامش خوبی را به این افراد منتقل کنند.