سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تردمیل

با ورزش اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

ورزش بهترین راه برای بالا بردن اعتماد به نفس محسوب می شود. اعتماد به نفس در اثر یک سری اعتقادات درونی و آنچه ما در مورد خود تصور می کنیم حاصل می شود؛ گرچه در دنیا مدرن امروزی اعتماد به نفس انسان ها تحت تاثیر عوامل زیادی قرار گرفته که داشتن فیزیک مناسب یا عدم آن از این موارد محسوب می شود.ورزش کردن به افراد کمک می کند که رضایت بیشتری از شکل ظاهری و اندام خود داشته باشند؛ علاوه بر این با انجام فعالیت بدنی منظم ومستمر توان بدن برای انجام فعالیت های روزمره بیشتر شده و فرد احساس قدرت می کند.

توانایی جسمی و واقع بین بودن به کنترل مشکلات شخصی کمک می کند و با بالا بردن مهارت های ذهنی و دقت منجر به موفقیت های کاری می شود و همین موفقیت ها اعتماد به نفس را افزایش می دهد.دلائلی که باعث می شود با ورزش اعتماد به نفس افراد بالا برود متعدد است که ما به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

با ورزش اعتماد به نفس خود را افزایش دهید

1- رضایت از شکل ظاهری بدن:ظاهر هر فردی از ارکان های اصلی است که بر اعتماد به نفس او تاثیر مستقیم می گذارد. افرادی که با یک برنامه اصولی و منظم به ورزش می پردازند می دانند سالم تر از سایرین هستند و چند ماه پس از ادامه دادن به این فعالیت، شکل ظاهری بهتری پیدا خواهند کرد و اطرافیان نیز این تغییر را حس کرده و به آن ها گوشزد می کنند؛ در نتیجه حس رضایتمندی از خود در وجود فرد ورزش کار تقویت شده و به ادامه راه تشویق می شود و همچنین اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کند. در واقع احساس زیبا بودن منجر به بالا رفتن اعتماد به نفس می شود.

2- تندرستی:سیستم ایمنی بدن با ورزش بهتر شده و احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها و حتی سرماخوردگی کمتر می شود. در واقع بیماری سبب می شود کارآیی فرد پایین بیاد و ساعات طولانی را صرف استراحت کند. سلامت جسم احساس قوی بودن و برتری نسبی به فرد می دهد و این مسئله نیز اعتماد به نفس فرد را بیشتر می کند.

3- بهبود ساختار فکری:هر فردی به دیل بروز برخی از مشکلات و ناملایمات ممکن است در افکار منفی و ناامیدی غرق بشود. دانشمندان معتقدند ورزش کردن در شکل گیری افکار مثبت بسیار موثر است.

4- ایجاد ثبات در فرد:افراد در شرایط بحرانی زندگی ثبات رفتاری و فکری خود را از دست می دهند و ممکن است ناگهان دست به کارهایی بزنند که برای آن ها نتایج خوبی به همراه نداشته باشد. افراد ورزشکار به یک نوع امنیت روانی و ذهنی خاصی می رسند که مانند یک ساحل آرام است و همین آرامش سبب اعتماد به نفس بیشر می شود.

5- اجتماعی شدن: روابط اجتماعی بیشتر منجر به افزایش اعتماد به نفس می شود. ورزش به دلیل رضایت از شکل ظاهری بدن و بالا بردن توانایی جسمی سبب می شود که فرد بیشتر در فعالیت های اجتماعی شرکت کند و در این زمینه موفق باشد.

6- از بین بردن محدودیت ها:اغلب افراد تصور می کنند در زندگی محدودیت هایی مثل کوتاه بودن طول عمر، از دست دادن سلامتی و توانایی، از دست رفتن یا به دست نیامدن ثروت دارند؛ اما محققان به این نتیجه رسیدند که ورزشکاران با داشتن توانایی جسمی و روانی بیشتر کمتر به این محدودیت ها می اندیشند و به نوعی از آن ها گذر می کنند. چون شرایط فیزکی آن ها طوری است که می دانند به زودی پیر و ناتوان نمی شوند. این که فرد بداند از پس زندگی خود برمی آید موجب افزایش اعتماد به نفس می شود.

7- بهتر شدن عملکرد جنسی: ورزش در بهبود مسائل جنسی تاثیر زیادی دارد که می توان به طور مفصل به آن پرداخت؛ اما در این جا مجال نیست؛ به هر حال بهبود عملکرد جنسی باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می شود.

8- افزایش تمرکز:ورزش با تاثیرات مثبتی که بر مغز می گذارد باعث می شود پیام های عصبی و عضلانی بهتر و سریع تر مخابره بشوند؛ در نتیجه تمرکز فرد افزایش پیدا کرده و تمرکز بیشتر سبب موفقیت او خواهد شد؛ هر نوع موفیتی اعتماد به نفس را افزایش می دهد.

9- ترشح هورمون اندروفین:تحقیقات نشان داده پس از 30 دقیقه ورزش هوازی در سطح متوسط، مغز ماده اندروفین آزاد می کند و این ماده اضطراب و استرس را کاهش می دهد. کاهش استرس های روانی به طور مستقیم در افزایش اعتماد به نفس تاثیر دارد.

اما با توجه به شرایط کنونی جامعه که در اغلب مواقع با آلودگی هوا، نا مساعد بودن آب و هوا، عدم امنیت در محیط بیرون، کمبود وقت و... مواجه هستیم ورزش کردن به صورت روزانه و منظم کار راحتی به نظر نمی رسد؛ به همین علت دانشمندان و سازندگان تجهیزات ورزشی با طراحی و ساخت دستگاه های هوازی مانند تردمیل ، دوچرخه ثابت ، اسکی فضایی و... که ورزش در محیط بیرون را شبیه سازی می کنند، انجام تمرینات ورزشی را در محیط محدود باشگاه و منزل امکان پذیر کردند. با ورزش بر روی این دستگاه ها می توانید به اهداف خود برسید و از فواید تمرینات ورزشی برنامه ریزی شده بهره مند بشوید.


پیاده روی و تاثیر آن در کاهش وزن

پیاده روی به جز تاثیرات مثبتی که بر جسم و روح کاربر دارد و سطح سلامت او را به میزان زیادی بالا می برد، جهت دستیابی به کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام نیز بسیار موثر می باشد.شما به هر شیوه ای که پیاده روی کنید چه در منزل و با استفاده از تردمیل و چه در محیط خارج از خانه از تاثیرات مثبت آن بر روی بدن خود بهره مند می گردید و میزان کالری سوزی در هر دو این موارد در صورت انجام فعالیت یکسان مشابه می باشد.البته برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید هدفتان را دنبال کنید و آن را استمرار بخشید.

پیاده روی و تاثیر آن در کاهش وزن

بیشتر افراد تصور می کنند زمانی که تصمیم به کاهش وزن دارند،باید ورزش هایی انجام دهند که کالری سوزی آنها را بالا ببرد.در حالیکه کاهش وزن به ویژه در ابتدا ربط زیادی به از دست دادن کالری ندارد بلکه باید ورزش هایی را انجام دهید که بر روی چربی های بدن شما اثر کند و پس از چربی سوزی بر روی مصرف کالری تمرکز نمایید. پیاده روی ورزشی ست که شما را برای رسیدن به این هدف کمک می کند.البته از آنجایی که رسیدن به کاهش وزن معمولاً به زمان نیاز دارد باید با صبر و دقت آن را دنبال کنید و در رسیدن به آن عجله نکنید و در نیمه راه نیز نا امید نشوید.اگر به شیوه صحیح و در طولانی مدت تمرینات خود را پیگیرانه دنبال کنید موفق می شوید که به کاهش وزن دائمی دست یابید.

از جمله فوایدی که پیاده روی برای بدن انسان دارد و هر فردی با آگاهی از آنها به انجام آن علاقه مند می گردد به شرح ذیل می باشد:

1) بالا رفتن سطح سلامتی و بهبود وضعیت جسمانی افراد

2) افزایش انرژی بدن

3) کاهش احتمال بروز برخی از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی و کمک به درمان بسیاری از بیماری ها

4) افزایش میزان چربی سوزی و کمک به کاهش وزن

به علاوه پیاده روی هزینه زیادی ندارد و برای انجام آن نیز نیازی به تهیه تجهیزات خاصی نیست.تنها کافی ست یک دستگاه تردمیل تهیه کنید و با کفش ورزشی مناسب بر روی آن بروید و پیاده روی خود را شروع کنید و از انجام آن لذت ببرید.پیاده روی یک ورزش پرشور و انرژی ست که پایبندی به آن به دلیل در دسترس بودنش ساده تر از بسیاری از ورزش های دیگر می باشد.

بیشتر افرادی که دارای اضافه وزن بالایی هستند نسبت به سایرین از سطح سلامتی پایین تری برخوردارند و احتمال بروز بیماری در این افراد بیشتر از سایرین است.فعالیت بدنی کم و عدم انجام ورزش علت اصلی چاقی بیشتر افراد و بروز بیماری در آنها می گردد.ورزش های پیاده روی و دویدن که از یک خانواده هستند برای دستیابی به کاهش وزن و چربی سوزی از جمله ورزشهای مفید می باشند.البته افراد مبتدی و کسانی که به انجام ورزش عادت ندارند باید از سرعت و شدت پایین شروع کنند و به تدریج و با دستیابی به آمادگی بدنی لازم شدت تمرینات خود را برای رسیدن به نتیجه مطلوب افزایش دهند.

ورزش کردن با شدت بالا سبب افزایش مصرف کربوهیدرات ها در بدن می شود.اما برای دستیابی به چربی سوزی باید تمرینات خود را با شدت متوسط انجام دهید.بنابراین پیاده روی کردن با سرعت بالا برای کاهش وزن و چربی سوزی ورزشی مفید است.تحقیقات علمی نشان داده است ورزش کردن با شدت بالا به شیوه ای که موجب افزایش زیاد ضربان قلب شما گردد، سبب ایجاد تاخیر در چربی سوزی میشود و این کاهش وزن شما را با مشکل مواجه می کند در حالیکه برای رسیدن به آن تلاش زیادی کرده اید.

پیاده روی ورزشی ست که به شخص این فرصت را می دهد تا با سرعت مشخصی و به مدت طولانی تمرین نماید و در نتیجه موجب افزایش چربی سوزی در بدن می گردد.این در حالی ست که ورزش هایی از قبیل والیبال، تنیس، فوتبال و... این امکان را ندارند و شما در یک مدت زمان کوتاه به بیشترین مقدار مصرف انرژی دست می یابید و تا مدتی دیگر مصرف انرژی شما به حداقل می رسد و تمرین به این شیوه میزان مصرف کربوهیدرات ها در بدن فرد را افزایش می دهد و کمک زیادی به کاهش وزن نمی کند.

پیاده روی ورزشی تدریجی و همیشگی محسوب می شود که جهت دستیابی به انرژی مورد نیاز برای انجام این فعالیت بدن به چربی سوزی می رسد. به همین دلیل حتی افراد تازه کار هم با شروع پیاده روی سریعاً وارد فاز چربی سوزی می شوند که به کاهش وزن آنها کمک بسیاری می نماید.

بنابراین از این مطلب در می یابیم که پیاده روی از جمله ورزش هایی است که به چربی سوزی بدن بسیار کمک می کند بنابراین برای دستیابی به کاهش وزن روش موثری می باشد.پس شما با انجام آن و کنترل شدتش از طریق توجه به تعداد ضربان قلب خود می توانید به تناسب اندام برسید.

توجه:

اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید قبل از شروع هر نوع ورزشی با پزشکتان در این زمینه مشورت نمایید و در خصوص شدت آن راهنمایی های لازم را بگیرید.اگر از جمله افرادی هستید که اضافه وزن زیادی دارید برای کاهش وزن در کنار ورزش باید از یک متخصص تغذیه کمک بخواهید و رژیم غذایی مناسبی دریافت کنید تا زودتر به نتیجه برسید و به کاهش وزن دائمی دست یابید.


بهترین مواد غذایی برای ورزشکاران

در این مقاله قصد داریم تا بهترین و مناسب ترین غذاها برای ورزشکاران و شیوه صحیح خوردن آنها پیش از ورزش را بیان کنیم. رعایت این نکات می تواند در دستیابی به نتیجه مطلوب برای شما بسیار موثر باشد. خصوصاً برای افرادی که از ورزش های هوازی مانند تردمیل در انجام تمرینات خود استفاده می کنند.

برای رسیدن به هدف مورد نظرتان در ورزش با تردمیل بهتر است لااقل به دفعات 3 تا 5 بار در هفته و به شیوه ای منظم و برنامه ریزی شده از آن استفاده نمایید،البته اشخاصی که به قصد کاهش وزن ورزش می کنند باید زمان ورزش خود را به 45 دقیقه در روز برسانند.استفاده از یک رژیم غذایی مناسب شما را به هدفتان نزدیک تر می کند و در این خصوص می تواند بسیار موثر واقع شود.

بهترین مواد غذایی برای ورزشکاران

مانند هر ورزش دیگری زمانی که از تردمیل استفاده می کنید باید دقت نمایید تا بدن شما وضعیت طبیعی و نرمال داشته باشد یعنی نه باید خیلی سنگین باشید و نه خیلی خالی و گرسنه که مجبور به ترک ورزش شوید.

اگر پیش از ورزش از مواد غذایی خوب و مناسبی استفاده کنید فواید زیادی به بدن شما می رسد از جمله سبب افزایش سطح آمادگی بدنی شما می شود، متابولیسم بدنتان را افزایش می دهد و همچنین سبب افزایش استقامت شما شده و عضلات و ماهیچه های تان را تقویت می نماید و از ایجاد آسیب های احتمالی در هنگام ورزش جلوگیری می کند.بنابراین رعایت این نکته به ظاهر ساده و بی اهمیت در روند ورزش شما بسیار موثر می باشد و می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.

در حدود 2 ساعت پیش از شروع ورزش بهتر است تا از مواد غذایی که حاوی کربوهیدرات می باشد از قبیل برنج، غلات، نان و سیب زمینی استفاده کنید.خوردن این ماده غذایی انرژی بدن شما را تامین می کند و سبب می گردد تا در طول تمرین احساس ضعف نکنید.علاوه بر این کربوهیدرات ترکیبی فوق العاده از اتم های اکسیژن، هیدروژن و کربن می باشد که گیرنده های شما را قویتر کرده و سبب می گردد مغز پیام های خود را با سرعت بیشتری به بدن انتقال دهد بنابراین شخص در مدت تمرین با انرژی و چالاکی بیشتری عمل می کند.

همانطور که می دانید تردمیل یک ورزش هوازی می باشد و در ورزش هوازی مدت تمرین بالا و حداقل بیست دقیقه می باشد.البته بدن انسان پس از 15 دقیقه ورزش هوازی به مرحله چربی سوزی وارد می شود.بنابراین بهترین گزینه برای این افراد استفاده از غذاهای حاوی فیبر می باشد.

فیبر یک ماده غذایی ست که در مدت انجام فعالیت با سرعت کمی مصرف می شود و سبب می گردد تا شخص در تمام طول تمرین انرژی لازم برای انجام ورزش را در بدن خود احساس نماید.خوردن میوه های آبدار از قبیل هندوانه، پرتقال، سیب و... در حدود دو ساعت قبل از آغاز ورزش توصیه بعدی ما به شما می باشد.همچنین استفاده از میوه و سبزیجات به رنگ سبز پس از پایان ورزش بسیار مهم و برای بدن مفید می باشد.علت این امر وجود مقدار زیاد کلاژن می باشد که در این مواد غذایی وجود دارد که از مواد اصلی سازنده عضلات، غضروف، تاندون و استخوان های شما می باشد و سبب ترمیم و تقویت این بافتهای بدن می گردد.

به علاوه این ماده غذایی حاوی خاصیتی ست که به شادابی، جوانسازی و آبرسانی به پوست کمک می کند و مصرف آن از بین برنده چین و چروک و پیری پوست می باشد بنابراین خوردن این ماده غذایی به تمام افراد به ویژه کسانی که ورزش انجام می دهند بسیار توصیه می گردد.

کسانی که به قصد کاهش وزن ورزش می کنند بهتر است که خوردن مواد غذایی حاوی حجم بالای چربی، قند و نشاسته را فراموش کنند.به ویژه تا حداقل یک ساعت بعد از اتمام ورزش از این مواد غذایی استفاده نکنند زیرا به دلیل انرژی زیادی که فرد در هنگام انجام ورزش از دست می دهد این مواد غذایی بلافاصله پس از مصرف توسط بدن جذب شده و سبب افزایش وزن می شود.به جای استفاده از این مواد غذایی خوردن غذای سرشار از پروتئین حدود یک ساعت پس از استفاده از تردمیل برای بدن شما مفید است و انرژی از دست رفته تان را نیز تامین می کند.

این ماده غذایی در بازسازی و تقویت بافتهای بدن ورزشکار و سلولهای او بسیار موثر می باشد بنابراین خوردن آن به همه به ویژه ورزشکاران و افراد پس از انجام ورزش توصیه شده است.البته برای تامین این مورد بهتر است از سویا که پروتئینی گیاهی محسوب میشود،گوشت قرمز و لبمیات کم چرب استفاده گردد.

انجام هر ورزشی سبب افزایش دمای بدن و بالا رفتن میزان تعرق بدن می شود.بنابراین نوشیدن آب کافی قبل، بعد و در حین ورزش بسیار مهم و مفید می باشد.در طول تمرین خود حتماً بطری آبتان را در دسترس قرار دهید و هر چند دقیقه یکبار جرعه ای آب بنوشید به این ترتیب هم آب از دست رفته بدنتان تامین شده و دچار کم آبی نمی شوید،هم دمای بدن شما در وضعیت تعادل باقی می ماند،هم بدنتان به اصطلاح هیدراته شده و اکسیژن رسانی به اندام های شما به راحتی صورت می گیرد و میزان ترشح اسید لاکتیک در بدن کاهش یافته و از درد ها و اسپاسم های پس از انجام ورزش خبری نیست.پس رعایت این نکته و نوشیدن آب کافی برای ورزشکار بسیار مهم است. در صورتیکه به نوشیدن آب با حجم بالا عادت ندارید کم کم و در طول زمان آن را تمرین کنید.

نکته آخر اینکه در تمام مدت تمرین و زمانی که بر روی تردمیل هستید به نفس کشیدنتان دقت کنید انجام دم عمیق از بینی و بازدم آهسته در طول تمرین بسیار مورد اهمیت است.زیرا از این طریق اکسیژن به میزان بیشتر و بهتری به اندام های درگیر فعالیت می رسد و از خستگی زود هنگام و گرفتگی عضلات در امان می مانید.