سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تردمیل

بهبود کیفیت زندگی از طریق ورزش

مطالعات در مورد کنترل بیماری ها نشان داده کسانی که اکثر روزهای هفته حداقل 30 دقیقه به صورت ملایم ورزش می کنند در مقایسه با افراد کم تحرک از سلامت جسمانی و روحی بهتری برخودار هستند. سلامت روان و جسم افراد جامعه به نفع جامعه است.

ورزش افسردگی و اضطراب را از میان می برد، خلق خوی انسان را بهبود بخشیده و باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. به طور کلی داشتن فعالیت بدنی صحیح و اصولی کیفیت زندگی انسان را بالا می برد؛ با نگاه انداختن به زندگی ورزشکاران می بینید، در روابط اجتماعی و خانوادگی موفق تر هستند و کمتر دچار بیماری های قلبی- عروقی و حتی سکته مغزی می شوند؛ ورزشکاران حتی در صورت مبتلا شدن به بیماری دوره نقاهت کوتاه تری دارند و زودتر سلامت خود را باز می یابند.

بهبود کیفیت زندگی از طریق ورزش

ورزش علاوه بر تقویت ساختار قلب و عضلات بدن، سبب عملکرد بهتر فرد در مسائل ذهنی و عاطفی می شود. محققان معتقدند با انجام ورزش هوازی سطح هورمون های خلق و خو مانند آندروفین در بدن افزایش یافته و استرس های روانی به حداقل می رسند.

زیاد شدن ترشح آندروفین که یک ماده بیولوژکی طیبعی است، منجر به کاهش درد و ایجاد احساسات مثبت می شود؛ همچنین ورزش میل جنسی افراد را کنترل و منظم می کند و مشکلات مربوط به آن را از میان می برد. بهبود وضعیت خواب نیز یکی دیگر از دست آوردهای مهم ورزش به شمار می آید. حفظ سلامت، کاهش وزن، تناشب اندام، کاهش اضطراب، استرس و افسردگی، افزایش انعطاف پذیری بدن، بهبود قدرت عضلات و مفاصل، گردش خون بهتر و سریع تر و... از مزایای ورزش هوازی به شمار می آید.

پزشکان به بیمارانی که دچار ضعف عضلات هستند یا از بیماری های روانی رنج می برند، ورزش هوازی را توصیه می کنند. پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری، شنا و ... از بهترین ورزش های هوازی محسوب می شوند که در تناسب اندام و افزایش احساسات مثبت نقش بسیار موثری دارند. تندرستی، بهبود عزت نفس و خواب خوب کیفیت زندگی انسان را افزایش می دهد و همه این ها با انجام فعالیت های بدنی قابل دسترسی می شود.

ورزش هوازی علاوه بر بهبود وضعیت قلب- عروقی در حفظ سلامت مفاصل و عضلات بدن و بخصوص سلامت ستون فقرات نقش بسیار موثری دارد.

با بالا رفتن سن متابولیسم بدن کاهش یافته و اغلب سالمندان با مشکلات گوارشی و اضافه وزن مواجه هستند؛ برای رفع این مشکلات یک فرد مسن باید در روز 30 دقیقه به انجام تمرینات ملایم و کم برخورد بپردازد؛ اما متاسفانه نامساعد بودن آب و هوا و آلودگی هوای خارج از منزل، به افراد مسن اجازه نمی دهد که بتوانند هر روز برای ورزش از منزل خارج بشوند. به همین علت دستگاه ها و تجهیزات ورزشی مانند تردمیل ، دوچرخه ثابت ، اسکی فضایی و... تولید و وارد بازار شدند. با وجود این امکانات همه مردم می توانند هر روز به تمرینات ورزشی بپردازند و از فواید آن بهره مند بشوند.

ورزش کمک می کند فرد آرامش بیشتری داشته و تمرکز و آگاهی ذهنی را بالا می برد. بهبود 4 عنصر سلامت عاطفی، اعتماد به نفس، سلامت جسمی و سلامت روانی در موفقیت های اجتماعی و خانوادگی بسیار موثر است. معمولا افراد در سنین نوجوانی و پیری با بحران اعتماد به نفس و عزت نفس مواجه می شوند. تحققات نشان داده ورزش در سنین بین 18 تا 64 سالگی در رضایت فرد از زندگی و بالا بردن توانایی در انجام فعالیت های روزانه نقش قابل توجهی دارد؛ به همین علت کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

فعالیت بدنی درست و اصولی منجر به پیشگیری از بیماری هایی همچون بیماری های قلبی- عروقی، سرطان، فشار خون، پوکی استخوان و افسردگی می شود. افراد سالخورده و به ویژه زنان یائسه در معرض خطر ابتلا به بیمار پوکی استخوان و شکستگی لگن هستند. کسانی که در جوانی به طور منظم و مستمر به تمرینات ورزشی پرداخته اند، کمتر ممکن است دچار چنین مشکلاتی بشوند. همچنین ورزش سبب می شود افراد در مواجه با سایرین استقلال خود را حفظ کرده و به راحتی تحت تسلط دیگران قرار نگیرند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده امروزه از هر 4 نفر، 1 نفر به اختلالات روانی، عصبی و رفتاری دچار است؛ اما متاسفانه اغلب این اختلالات شناخته و درمان نمی شوند. دانشمندان مصرانه معتقدند ورزش با تاثیر بر عوامل افسردگی شانس ابتلا به این اختلالات را کاهش می دهد.

با ورزش فرد از شرایط فیزیکی خود رضایت بیشتری پیدا می کند؛ در نتیجه اعتماد به نفس و عزت نفس او بالا می رود. فعالیت های ورزشی بر عوامل فیزولوژیکی، شناختی، درون شخصی و مزایای عاطفی تمرکز دارد و جامعه را اصلاح می سازد.

علاوه بر ورزش شرایط زیست محیطی و تغذیه نیز بر سلامت جسم و روان مردم تاثیر به سزایی دارد. به طوری که حتی گاهی تغییر فصول منجر به افسردگی در افراد می شود. اما در مورد فعالیت بدنی و تغذیه ما حق انتخاب بیشتری داریم و می توانیم با تمرینات ورزشی و تغذیه مناسب به عناصر دیگر غلبه کنیم.

تغذیه، شدت و نوع فعالیت های بدنی، کفش و لباس مناسب، آب و هوا، آسیب های جسمانی و روانی که قبلا دیده ایم، سطح استرس و الگوهای خواب در سلامتی ما بسیار موثر هستند.

ورزش و فعالیت بدنی به رفاه مردم در کشورهای در حال توسعه کمک می کند. سالیانه هزینه های زیادی صرف درمان و توان بخشی به بیماران می شود. ورزش با پیشگیری از بیماری ها در بهبود سلامت عمومی جامعه نقش زیادی دارد و هر چه در این زمینه هزینه کنیم در مقایسه با هزینه های درمان و از کار افتادگی مقرون به صرفه تر است.

با وجود یک یا چند دستگاه ورزشی خانگی همه افراد خانواده می توانند در محیط امن منزل به ورزش بپردازند و به سلامت روانی و جسمانی دست پیدا کنند.