سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تردمیل

روش های پیشگیری از گردن درد پس از ورزش با تردمیل

دویدن و راه رفتن بر روی دستگاه هوازی تردمیل یکی از بهترین روش هایی است که منجر به بالا رفتن سطح آمادگی جسمانی شده و تناسب اندام را افزایش می دهد؛ زیرا در هنگام ورزش با این دستگاه به دلیل نرم و انعطاف پذیر بودن سطح تسمه و وجود ضربه گیرها، مفاصل بدن سازگاری بیشتری با فشار ناشی از تمرین پیدا می کنند.

اغلب اوقات نامساعد بودن آب و هوا، کمبود وقت و در دسترس نبودن فضای مناسب به افراد اجازه نمی دهد بتوانند در محیط بیرون به انجام تمرینات ورزشی بپردازند؛ بنابراین تردمیل جایگزین بسیار مناسبی است که همواره در دسترس می باشد؛ به خصوص اگر یک تردمیل خانگی تهیه بکنید می توانید در هر زمان از شبانه روز که فرصت پیش آمد به انجام تمرینات ورزشی با این وسیله مشغول بشوید و از وقت خود بهترین بهره را ببرید.

در صورتی که به تردمیل شیب 1 الی 2 درجه بدهید شرایط دویدن در فضای بیرون شبیه سازی می شود. تردمیل های پیشرفته و مدرن امروزی ویژگی هایی دارند که توسط آن ها کاربر می تواند از وضعیت عمومی بدن خود آگاه شده و یک الگوی ورزشی مناسب را طراحی کند. مثلا نمایشگر دستگاه اطلاعاتی همچون زمان، سرعت، مسافت طی شده، کالری سوزانده شده و ضربان قلب را نشان می دهد که توسط این اطلاعات مفید کاربر می تواند سطح تمرین و توانایی خود را مورد ارزیابی قرار بدهد.

روش های پیشگیری از گردن درد پس از ورزش با تردمیل

گاهی اشتباه ورزش کردن با تردمیل یا هر دستگاه دیگری منجر می شود در حین تمرین یا پس از آن در نواحی خاصی از بدن خود احساس درد و ناراحتی بکنید. مناسب بودن موقعیت بدن در حین انجام تمرینات ورزشی اهمیت ویژه ای دارد. اگر به روش اصولی و صحیح به انجام تمرینات ورزشی بپردازید، دردهای نامتعارف پس از تمرین به وجود نمی آیند.

بر روی تردمیل نباید سرخود را زیادی بالا بگیرید یا پایین بیندازید؛ این کار موجب کاهش کارآیی بدن شده و باعث گردن درد می شود. در هنگام دویدن یا راه رفتن می بایست درست به نقطه مقابل خود نگاه کنید؛ برای رسیدن به این منظور بهتر است در مقابل آیینه تمرین انجام بدهید؛ در هنگام ورزش با این دستگاه بالاتنه خود را عمود و صاف نگه داشته و سر را در مرکز ستون مهره ها قرار بدهید.

خستگی زیاد ممکن است سبب بالا رفتن کتف ها و پایین افتادن سر بشود که این مسئله منجر به ایجاد تنش در ناحیه گردن می شود و اگر به این حالت ادامه بدهید، قطعا دچار گردن درد می شوید. قبل از شروع تمرینات حتما باید بدن خود را گرم کنید؛ این کار برای کاهش دادن آسیب های ورزشی ضروری است. پیش از آن که بر روی تردمیل بروید چند دقیقه حرکات کششی انجام بدهید و چند کشش نرم نیز به گردن خود بدهید تا از هر نوع گرفتگی جلوگیری بشود.

حرکات کششی و گرم کردن بدن پیش از ورزش، گردش خون را سریع تر و بهتر می کند و باعث می شود بدن پاسخ بهتری به تمرینات نشان بدهد و سازگاری بدن افزایش پیدا می کند. چه زمانی که بر روی زمین می دوید و چه بر روی تردمیل، سعی کنید یک ریتم روان و ثابت داشته باشید؛ برای دست یابی به این منظور بهتر است به موسیقی پرانرژی و پر ضرب گوش بدهید و همراه با ضرب آهنگ موسیقی گام بردارید؛ بدین ترتیب هم سرعتتان بیشتر می شود و هم راحت تر تعادل خود را حفظ می کنید.

پس از به دست آوردن تعادل خود بر روی این دستگاه دسته های تردمیل را رها کنید و مانند زمانی که بر روی زمین می دوید یا راه می روید، دست ها را به حالت 90 درجه در دو طرف بدن نگه داری؛ گرفتن دسته تردمیل به طور مداوم موجب ایجاد تنش و گرفتگی در قسمت بالا تنه و به خصوص در ناحیه گردن می شود؛ باید به دستان خود اجازه بدهید به حالت طبیعی عقب و جلو بروند و چرخش داشته باشند.

دم و باز دم عمیق و منظم نیز در حین تمرین از ایجاد گرفتگی و درد پیشگیری می کند. انجام تمرین بر روی دستگاه تردمیل یک ورزش هوازی محسوب می شود؛ ما به تمریناتی هوازی می گوییم که در مدت زمان نسبتا طولانی و با شدت متوسط انجام بشود و در هنگام چنین تمریناتی بدن به اکسیژن زیاد و همچنین آب نیاز دارد. نوشیدن آب در طی تمرین به صورت جرعه جرعه کمک می کند دمای بدن متعادل باقی بماند و سوخت و ساز افزایش پیدا کند؛ در واقع با نوشیدن آب ما بدن خود را هیدراته نگه می داریم.از دست رفتن آب زیاد به دلیل عرق ریختن در حین تمرینات ورزشی موجب سردرد و تنش در عضلات گردن می شود. یک فرد معمولی باید روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشد.

در پایان تمرین نیز دقایقی برای سرد کردن بدن خود وقت بگذارید؛ اول کمی آهسته بر روی تردمیل راه رفته سپس دستگاه را خاموش کرده و از آن پایین بیایید و به انجام حرکات کششی مشغول بشوید.ماساژ گرفتن پس از ورزش به رفع خستگی و گرفتگی و کوفتگی پس از ورزش کمک می کند؛ ماساژ پس از ورزش ریکاوری فوق العاده ای محسوب می شود.