سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تردمیل

سایز مناسب توپ بدنسازی و فواید ورزش با آن

توپ بدنسازی که به آن توپ پیلاتس نیز گفته می شود برای نخستین بار در کشور سوئیس برای کمک به کودکان معلول و فیزیوتراپی آنان به کار گرفته شد؛ به همین علت به آن توپ سوئیسی هم گفته می شود و در سراسر جهان طرفداران بسیاری دارد. این توپ محبوب برای بدنسازی و تناسب اندام استفاده می شود؛ ضمن این که زنان باردار در طی دوران بارداری برای وضع حمل آسان می توانند با آن تمرینات متعددی انجام بدهند. این توپ پیلاتس در یوگا و ژیمناستیک نیز به کار برده می شود. ولی مناسب ترین نامی که با این وسیله می توان داد همان توپ بدنسازی است.

توپ های بدنسازی مرغوب از جنس وینیل هستند؛ اما این توپ از پلاستیک هم ساخته می شود. همان طور که می دانید پلاستیک وقتی در معرض گرمای شدید قرار بگیرد آسیب می بیند؛ البته توپ بادی از هر جنسی که باشد در برابر اشیای تیز دوام نمی آورد؛ به همین علت وقتی با آن ورزش می کنید توجه داشته باشد زیور آلات یا قسمت های فلزی لباستان مانند دکمه ها و زیپ های فلزی تیز توپ را سوراخ نکند. در مورد فشار وزنتان نگران نباشید؛ این توپ ها معمولا وزن 200 الی 300 کیلوگرم را متحمل می شوند.

سایز مناسب توپ بدنسازی و فواید ورزش با آن 

مزایای توپ بدنسازی

مزیت این توپ در مقایسه با سایر وسایل بدنسازی این است که چندان گران قیمت نیست، فضای زیادی را اشغال نمی کند و به راحتی می توان آن را حمل کرد به همین علت برای استفاده در منزل بسیار مناسب می باشد؛ ورزش با این توپ پیچیده نیست و نیاز به آموزش طولانی مدتی ندارد. ورزش با توپ بدنسازی بسیاری از بیماری ها و اختلالات را رفع می کند. این وسیله برای توانبخشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در دهه 1960 یک کارخانه اسباب بازی سازی در کشور ایتالیا تعداد محدودی از این توپ های بدنسازی را ساخت و با نام توپ های ژیمناستیک وارد بازار کرد؛ این توپ ها به سرعت فروخته شدند و محبوبیت پیدا کردند؛ دو دهه بعد همان شرکت اسباب بازی سازی شرکتی به نام Gymnic تاسیس کرد و به صورت عمده توپ های بدنسازی را تولید و عرضه کرد؛ مراکز توانبخشی از این وسیله استقبال زیادی کردند و مدتی بعد ورزشکارن دو میدانی برای تمرینات خود به سراغ این توپ رفتند و خیلی زود این وسیله جایگاه خود را در سالن های بدنسازی یافت و تبدیل به یکی از وسایل مهم باشگاه های بدنسازی شد.

امروزه بسیاری از مربیان بدنسازی و پزشکان متخصص ارتوپدی استفاده از این توپ را توصیه می کنند و آن را در برنامه ورزشی بیماران و ورزشکاران جا می دهند. در صورتی که در برنامه ورزشی خود به انجام ورزش شکم یا همان دراز و نشست بر روی نیمکت یا زمین می پردازید، توپ بدنسازی جایگزین بسیار مناسبی است؛ این وسیله تاثیر ورزش را افزایش می دهد و آن را آسان تر می کند.

انجام تمرینات ورزشی با این وسیله موجب تقویت عضلات پشت و شکم می شود. نشستن برروی این توپ نیاز به حفظ تعادل دارد؛ چون سطح ناپایداری را به وجود می آورد؛ این عدم تعادل و سطح ناپایدار فرد را مجبور به حفظ تعال کرده و انعطاف پذیری بدن را افزایش می دهد.

با این وسیله ماهیچه های زیادی را می توان به کار گرفت؛ ماهیچه هایی که در حالت عادی کاری نمی کنند و برای حفظ تعادل به کار گفته می شوند، در هنگام ورزش با این توپ پویا می شوند؛ همچنین تمرین با توپ پیلاتس عضلات اصلی و بزرگ بدن را به چالش می کشاند.تنظیم صحیح عضلات و به کار گرفتن قسمت های مختلف بدن برای ایجاد تعادل از مزایای این توپ به شمار می آید.

کسانی که شکم بزرگی دارند برای از بین بردن چربی های اضافه و توانند با توپ بدنسازی تمریناتی انجام بدهند که بر روی این نواحی متمرکز می شود. همان طور که گفتیم در هنگام ورزش با این توپ گروه های اصلی عضلات درگیر می شوند؛ این وسیله برای کاهش کمر درد و پیشگیری از آن بسیار مفید می باشد؛ ضمن این که قدرت و استقامت عضلات را بهبود می بخشد و انطاف پذیری را افزایش می دهد.

توپ بدنسازی برای انجام حرکات کششی بهترین وسیله محسوب می شود و با آن به راحتی می توان تمرینات متعددی را انجام داد. هر حرکت و جنبشی که موجب تقویت عضلات می شود به چربی سوزی بدن نیز کمک می کند؛ در صورتی که به طور منظم و روزانه با توپ بدنسازی به انجام تمرینات ورزشی بپردازید، در این زمینه به نتایج مطلوبی دست پیدا می کنید.

سایز توپ بدنسازی

توپ های بدن سازی معمولا در 4 سایز تولید می شوند که هر رنگ نشان دهنده سایز خاصی است؛ بنابراین در هنگام انتخاب توپ رنگ آن را نباید سلیقه ای انتخاب کنید؛ بلکه می بایست به سایز آن با در نظر گرفتن قد خود توجه داشته باشید. برای انتخاب سایز توپ دقت داشته باشید وقتی بر روی آن می نشینید و پاها را کمی باز می گذارید و به زانو های خود زاویه 90 درجه می دهید، باسن و ران ها می بایست با سطح زمین موازی باشند، در غیر این صورت توپ با قد شما متناسب نیست.

√ توپ های بدنسازی که ارتفاع آن ها 45 سانتی متر است برای افرادی که قدشان کمتر 152 سانتی متر می باشد مناسب هستند.

√ توپ های بدنسازی که 55 سانتی متر ارتفاع دارند برای افرادی مناسب هستند که قدشان حدود 155 الی167 سانتی متر می باشد.

√ توپ های بدنسازی که 65 سانتی متر ارتفاع دارند برای کسانی مناسب هستند که قدشان 170 الی 185 سانتی متر است.

√ توپ های بدنسازی که 75 سانتی متر ارتفاع دارند برای افرادی که قدشان بلند از 185 سانتی متر می باشد، مناسب است.

هرچه توپ پر بادتر و سفت تر باشد در هنگام تمرینات ورزشی بدن را بیشتر به چالش می کشاند؛ اما برای مبتدیان بهتر است کمی توپ خود را کم بادتر کنند و بعد از افزایش سطح آمادگی جسمانی برای انجام تمرینات شدیدتر توپ را پر باد کنند.از توپ بدنسازی می توانید به عنوان یک صندلی برای تماشای تلوزیون استفاده کنید که در این صورت عضلات بدن برای حفظ تعادل مدام به کار گرفته می شوند و تاثیرات مثبت بسیاری دارد.