سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تردمیل

نحوه شروع ورزش برای تازه کارها

برخی از افرادی که به تازگی ورزش کردن را شروع نموده اند یا وسیله ورزشی خانگی مانند تردمیل ، اسکی فضایی یا دوچرخه ثابت خریداری کرده اند و قصد دارند ورزش را آغاز کنند باید حتماً به نکات خاصی توجه کنند تا از بروز آسیب و صدمه به اندام های خود جلوگیری کنند.بسیاری از ما وقتی تصمیم می گیریم که هدفی را دنبال کنیم در ابتدا نسبت به آن زیاده روی می کنیم،در حالی که برای رسیدن به موفقیت بهتر است تا گام به گام پیشروی کرد.مثلاً فردی را تصور کنید که سالها فعالیت ورزشی خاصی نداشته و با تجمع بافتهای چربی و چاقی مواجه شده است،این فرد پس از خرید تردمیل و قرار دادن آن در منزل بدون توجه به آمادگی بدنی خود و میزان سلامتی شروع به انجام تمرینات سخت ورزشی می کند و قصد دارد تمامی کم تحرکی های سالهای قبل را یک شبه جبران نماید و خیلی زود به کاهش وزن دست یابد!

نحوه شروع ورزش برای تازه کارها

در صورتیکه این شیوه نه تنها شما را در رسیدن به هدفتان یاری نمی کند بلکه سبب می شود تا به دلیل ضعف، خستگی و گرفتگی عضلات که بر اثر این روش نادرست ورزش کردن نصیبتان شده است خیلی زود نا امید و حتی دلزده شوید و این راه را نیز روشی سخت و ناممکن تصور کنید.این در صورتی ست که بهترین و علمی ترین روش برای دستیابی قطعی به کاهش وزن تنها ورزش کردن می باشد.

در این مطلب ما قصد داریم تا نحوه صحیح ورزش کردن برای افرادی که به تازگی ورزش را شروع کرده اند بیان کنیم تا با پیروی از این روش بتوانند به کاهش وزن دستیابند:

در روزهای ابتدایی که تمرین کردن را شروع کرده اید باید سعی کنید تا از انجام تمرینات سخت و طولانی مدت بپرهیزید در ابتدا تنها به فکر رسیدن به آمادگی بدنی باشید و کاهش وزن را فراموش کنید. بعد از اینکه بدن شما به آمادگی کافی رسید می توانید برنامه کاهش وزن خود را به سادگی دنبال کنید.در روزهای ابتدایی تمرین شما بر روی دستگاه نباید بیشتر از بیست دقیقه باشد،شدت تمرین خود را نیز حداکثر تا حد متوسط بالا ببرید .

مثلاً اگر با استفاده از تردمیل ورزش می کنید در ابتدا به مدت 5 دقیقه بدن خود را گرم کنید و با سرعت 3 کیلومتر در ساعت بر روی دستگاه تمرین کنید و به آهستگی سرعت را افزایش دهید تا به 5 کیلومتر در ساعت برسید.شما در هفته دوم می توانید اندکی زمان را افزایش دهید و سرعت را نیز بالا ببرید.مثلاً 30 دقیقه تمرین با سرعت حداکثر 6 کیلومتر در ساعت مناسب می باشد.بهتر است تمرینات شما به شکل تناوبی باشد یعنی هر از گاهی سرعت خود را برای دقایقی کم و دوباره زیاد کنید.

بعد از پایان سه هفته و در هفته چهارم می توانید سرعت تمرین خود با استفاده از تردمیل به 7 تا 8 کیلومتر در ساعت افزایش دهید.اما در هر مرحله بهتر است که تمرینات را به شیوه تناوبی انجام دهید.البته اگر آمادگی جسمانی بدن شما بالاتر است می توانید شدت تمرینات خود را افزایش دهید.

نباید انتظار داشته باشید که بعد از هر جلسه ورزشی تاثیر آن را بر بدن خود مشاهده کنید.کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام پروسه ای زمان بر است و شما باید در آن صبر و پشتکار داشته باشید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.اصولاً انجام سه ماه تمرین به طور مرتب و حداقل در 5 روز در هفته برای کاهش وزن افراد موثر است؛البته به شرطی که در کنار آن به یک رژیم غذایی کم کالری نیز پایبند باشید و ورزش خود را قطع نکنید.

نکته مهم دیگر این است که پس از مدتی که از انجام ورزش شما گذشت و شما مانند سابق شور و شوق استفاده از دستگاه را نداشتید باز هم به استفاده از آن ادامه دهید،البته اغلب افراد بعد از گذشت چند ماه از شروع فعالیت ورزشی خود به آن پایبند می شوند و با توجه به نتایج مثبتی که علاوه بر کاهش وزن بر روی سلامتی بدن آنها دارد و به طور مشهود قابل حس است، آن را جزئی از برنامه زندگی خود احساس می کنند و دنبال می نمایند.

البته این مهم است که زمانی به سراغ تمرین ورزشی بروید که از لحاظ حسی و جسمی آمادگی انجام آن را دارید. زیرا انجام حرکات ورزشی زمانی موثرتر است که آن را با انرژی بیشتری انجام دهید به این ترتیب کالری بیشتری نیز می سوزانید.شما می توانید در طول تمرین برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود را نگاه کنید یا به یک موسیقی انرژی بخش گوش کنید به این ترتیب متوجه گذشت زمان نمی شوید و ورزش برای شما ساده تر می شود.

در هنگام انجام هر حرکت ورزشی باید مراقب نحوه تنفس خود باشید.تنفس شما باید منظم و عمیق باشد تا اکسیژن رسانی به شیوه ای مناسب برای بدن شما انجام شود.نوشیدن آب برای هیدراته کردن بدن نیز در طول تمرین ضروری ست.حدود بیست دقیقه قبل از شروع تمرین مقداری آب بنوشید و در طول تمرین نیز یک بطری آب در دسترس داشته باشید و هر چند دقیقه یکبار جرعه ای آب بخورید تا بدن شما دچار کم آبی نشود و دمای بدنتان معتدل گردد.

سعی کنید مرتباً وزن خود را اندازه گیری نکنید.حساسیت بی مورد در این خصوص نتیجه بخش نیست.زیرا هیچ کس یک مرتبه به کاهش وزن نمی رسد پس صبر و حوصله داشته باشید.بهتر است تا در هر ماه فقط یکبار وزن خود را با ماه قبل مقایسه کنید.

هرگز با شکم پر بر روی تردمیل نروید،حدود دو ساعت پیش از ورزش و یک ساعت پس از آن از خوردن وعده های اصلی پرهیز کنید و به ویژه بعد از آن غذاهای کم کالری مانند میوه و سبزیجات سبز میل کنید.

سعی کنید برای داشتن انگیزه بیشتر با یکی از اعضای خانواده و دوستان خود تمریناتتان را دنبال کنید و یکدیگر را به ادامه ورزش تشویق نمایید.مثلاً نوبتی از تردمیل استفاده کنید و در این فرصت شخص دیگرمی تواند از حرکات نرمشی، طناب و دراز نشست استفاده نماید.
از انجام ورزش لذت ببرید و هرگز با نگرانی و استرس دستیابی به نتیجه ورزش نکنید.مطمئن باشید ورزش با برنامه و همیشگی شما را از کارتان پشیمان نمی کند و به جز کاهش وزن فواید زیادی برای سلامتی شما دارد و سبب جوان تر و زیبا شدن شما می گردد، پس از انجام آن شاد باشید.