سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تردمیل

همه چیز در مورد تردمیل

در هنگام خرید به بدنه تردمیل توجه کنید؛ بدنه اغلب تردمیل های موجود در بازار از جنس فولاد است، اما بعضی از تردمیل ها از جنس آلومینیوم هستند. این که تردمیل تا چه میزان وزنی را می تواند تحمل کند به بدنه دستگاه بستگی دارد. البته قدرت موتور نیز در این زمینه بی تا ثیر نیست؛ به هر حال تردمیلی که تا وزن 150 کیلو گرم را تحمل می کند در مقایسه با تردمیلی که حداکثر توان آن تا وزن 90 کیلوگرم است بدنه محکم تری دارد و البته بزرگتر است.

در مورد تردمیل های باشگاهی هر چه تحمل وزن دستگاه بیشتر باشد بهتر است زیرا کاربران بیشتری می توانند از دستگاه استفاده کنند؛ ولیکن در مورد تردمیل های خانگی بهتر است تحمل وزن تردمیل با وزن استفاده کنندگان متناسب باشد تا تردمیل فضای زیادی را اشغال نکند.

مهمترین نکته در مورد تردمیل که بر روی قیمت دستگاه نیز تاثیر می گذارد، قدرت موتور دستگاه می باشد. قدرت موتور تردمیل های امروزی از 1 اسب بخار تا 7 اسب بخار متغیر است؛ قدرت دستگاه توسط موتور آن تامین می شود و به تسمه انتقال می یابد.

واحد اسب بخار با حروف اختصاری HP نشان داده می شود. هر چه قدرت موتور تردمیل بیشتر باشد دستگاه گران قیمت تر می شود. قدرت موتور دو حالت میانگین و پیک دارد؛ به این معنی که در حالت میانگین محاسبه قدرت به صورت میان بار می باشد و قدرت خروجی محاسبه می گردد؛ اما در حالت پیک بالاترین قدرت خروجی موتور محاسبه خواهد شد.

در تردمیل های باشگاهی از جریان برق متناوب استفاده می شود که به آن AC می گویند که همان برق شهری فاز و نول است؛ در حالی که در تردمیل های خانگی از جریان برق مستقیم استفاده می شود که همان جریان برق مثبت و منفی است و به آن DC می گویند. نوع بهتر آن به صورت 3 فاز می باشد.

همه چیز در مورد تردمیل

تردمیل هایی که موتور DC دارند ارزان تر هستند؛ اما سیستم کنترل برق آن ها الکترونیکی و ساده تر می باشد. این نوع موتور کم صدا بوده اما بازدهی کمتری دارد و برای طول عمر دستگاه باید بعد از 1 ساعت استفاده آن را خاموش کنیم؛ به همین دلیل در منزل مورد استفاده می گیرد؛ چون در باشگاه تردمیل یک دستگاه بسیار پر مصرف است و باید تمام مدت روشن بماند؛ البته تردمیل خانگی را بعد 30 دقیقه خاموش بودن می توان دوباره روشن کرد و مورد استفاده قرار داد.

تردمیل هایی که موتور AC دارند بازدهی بالایی نسبت به جریان برق نشان می دهند و می توان بدون توقف ساعت ها از آن استفاده کرد؛ اما همان طور که گفتیم گران قیمت تر هستند و سیستم کنترل پیچیده تری نیز دارند و در در مقایسه با نوع DC سر و صدای بیشتری ایجاد می کنند. اگر در خانواده شما سنگین ترین عضو خانواده 100 کیلوگرم وزن دارد می توانید یک تردمیل که قدرت موتور آن 2 اسب بخار قدرت دارد را انتخاب کنید که بتواند 110 کیلوگرم وزن را متحمل بشود و حداکثر سرعت آن به 16 کیلوکتر در ساعت برسد؛ با چنین تردمیلی همه اعضای خانواده می توانند به صورت روزانه به ورزش بپردازند.

سرعت تردمیل معمولا بیشتر از آن چیزی است که شما بتوانید آن را مورد استفاده قرار بدهید؛ اغلب افراد عادی نمی توانند مدت طولانی با سرعت بیش از 8 کیلومتر در ساعت بدوند. آمارها نشات داده معمولا افراد از سرعت 3 الی 7 کیلومتر در ساعت استفاده می کنند که با چنین سرعتی می توان بین 6 تا 10 کیلومتر در ساعت مسافت طی کرد. سرعت و مسافت بیش از این برای افراد بسیار حرفه ای مناسب می باشد؛ بنابراین در مورد سرعت نگرانی نداشته باشید؛ در صورتی که تردمیل بتواند به سرعت 10 کیلومتر در ساعت برسد، مناسب است و اغلب تردمیل ها این ویژگی را دارند.

در مورد تحمل وزن تردمیل قبلا توضیحاتی دادیم و دراین جا آن را کامل می کنیم؛ حداکثر وزن قابل تحمل برای دستگاه بالاترین وزن کاربری است که می تواند با این وسیله به ورزش بپردازد؛ که این قابلیت به جنس بدنه، ابعاد دستگاه، ابعاد تسمه، ضخامت تسمه، قدرت موتور، جنس غلطک و ضخامت تخته و جنس آن مربوط می شود. تردمیلی که وزن زیادی را را متحمل می شود مسلما قدرت موتور بیشتری دارد، بزرگتر است و دارای بدنه محکم تری می باشد.

ایمنی دستگاه در هنگام حرکت نیز مسئله بسیار مهمی است که می بایست مورد توجه قرار بگیرد؛ برخی از تردمیل ها مجهز به گیره ای هستند که با اتصال به لباس کاربر ایمنی او را تضمین می کنند؛ بدین ترتیب که اگر به هر دلیلی تعادل کابر به هم بخورد با حرکت ناگهانی او گیره از لباس وی جدا می شود و به محض جدا شدن گیره دستگاه به صورت خود به خود خاموش می شود تا کاربر سریع تر بتواند تعادل خود را به دست بیاورد و زمین نخورد و در صورت زمین خوردن با حرکت تسمه به عقب کشیده نشود. تردمیل های استاندارد از این ویژگی برخودار هستند؛ ضمن اینکه این قطعه به عنوان قفل کودک نیز استفاده می شود؛ چون در صورتی که کسی بر روی تردمیل نباشد دستگاه حرکت نخواهد کرد.

در تردمیل های امروزی ضربه گیرهای مختلفی به کار می رود. ضربه گیر کف مانع ایجاد سر و صدا و مزاحمت برای دیگران می شود. ضربه گیر SDS که به صورت لاستیک های انعطاف پذیر در زیر تخته دستگاه تعبیه شده است و از فشار وارد شدن به عضلات و مفاصل کاربر پیشگیری می کند؛ در بعضی از تردمیل ها این نوع ضربه گیر وجود دارد که انعطاف سطح دویدن را به حداکثر می رساند و موجب می شود کاربر کمترین اسیب را بییند.

دویدن بر روی تردمیلی که به ضربه گیر SDS مجهز است در مقایسه با دویدن بر روی سطح زمین به مراتب ایمن تر می باشد. معمولا این ویژگی در تردمیل هایی وجود دارد که مجهز به شیب برقی می باشند.

راه رفتن و دویدن بر روی تسمه تردمیل، دویدن و راه رفتن بر روی سطح زمین هموار را شبیه سازی می کند؛ اما اگر بخواهید دویدن بر روی شیب زیاد را تجربه کنید می توانید شیب دستگاه را بالا ببرید، تا آن جا که ورزش تپه نوردی را نیز بتوانید تجربه کنید. تردمیل هایی که شیب دستی دارند معمولا در 3 الی 5 حالت تنظیم می شوند؛ اما تردمیل های که به صورت برقی کار می کنند یک موتور الکتریکی جداگانه دارند که بین 15 الی 25 درجه قابل تنظیم می باشد.

نمایشگر یا همان مانیتور تردمیل تنوع دارد و مانیتور به بخش های مختلفی تقسیم می شود و اطلاعات گوناگونی را در اختیار کاربر قرار می دهد. مانیتور LCD معمولا به رنگ طوسی یا مشکی است که اعداد و ارقام به رنگ مشکی نشان داده می شود؛ در بعضی از تردمیل ها صفحه نمایش با نور آبی رنگی روشن می شود که به صورت تک پنجره یا چند پنجره بوده و اطلاعاتی نظیر سرعت، زمان، مسافت طی شده، کالری مصرف شده و ضربان قلب را در اختیار کاربر قرار می دهد و برنامه در حال اجرا نیز نشان داده می شود؛ با چنین اطلاعاتی ورزشکار از وضعیت عمومی بدن خود مطلع شده و می تواند یک الگوی ورزشی مناسب را طراحی کند و بر اساس آن الگوی اولیه پیش برود تا به نتایج مطلوب دست بیابد.
نمایشگرهای LED با چراغ های کوچک که معمولا قرمز هستند اعداد را نشان می دهند.همه تردمیل های استاندارد مجهز به کلیدی می باشند که بدون آن دستگاه روشن نمی شود و اگر در حین استفاده از دستگاه این کلید از روی مانیتور برداشته شود؛ موتور بلافاصله خاموش خواهد شد. این کلید به صورت آهنربایی یا شاخکی و یا کشویی بر روی مانیتور قرار می گیرد.

در حافظه اغلب تردمیل ها برنامه های از پیش تعیین شده ای وجود دارد که مدت زمان تمرین و زمان کم و زیاد کردن سرعت و شیب را مشخص می کند. افراد برای اهداف مختلفی به ورزش با دستگاه های هوازی می پردازند و هر کس می بایست با توجه به هدف خود برنامه مورد نظر را انتخاب نماید و بر اساس همان برنامه پیش برود؛ بعضی از برنامه ها آسان تر و برخی دشوارتر هستند که استفاده از آن به سطح آمادگی جسمانی فرد بستگی دارد. برنامه های از پیش تعیین شده معمولا 4 الی 12 برنامه در سطوح مختلف هستند.

بر روی همه تردمیل های مدرن و پیشرفته سنسورهای ضربان قلب وجود دارد که با متصل شدن به دست پس از چند ثانیه ضربان قلب ورزشکار را نشان می دهد. ضربان قلب شاخص مهمی است که سطح تمرین را تعیین کرده و با استفاده از آن می توان منطقه هوازی و چربی سوزی را تشخیص داد. وقتی ضربان قلب به 70 الی 80 درصد حداکثر ظرفیت خود نزدیک می شود، بهترین موقعیت چربی سوزی به وجود می آید.

بعضی از تردمیل ها امکانات ویژه دیگری را هم در اختیار کاربر قرار می دهند؛ مثلا کلیدهای تنظیم سرعت و تنظیم شیب برای دسترسی آسان بر روی دسته قرار دارد که با این کلیدها به سرعت می توان شیب و سرعت دستگاه را تغییر داد و به شکل دلخواه تنظیم کرد. در بعضی از برنامه ها کاربر می بایست شیب دستگاه را مدام تغییر بدهد که این ویژگی به او کمک خواهد کرد؛ البته این ویژگی در تردمیل هایی وجود دارد که به شیب برقی مجهز هستند.

امکانات دیگر مانند برنامه های از پیش تعیین شده خودکار، فن خنک کننده، سیستم اندازه گیری چربی، قابلیت اتصال به MP3، ورودی Audio، تست سلامتی، اسپیکر، قابلیت تاشوندگی دستگاه و نصب آن به وسیله جک مدرن هستند. بعضی از تردمیل چند کاره یا چند منظوره می باشند که در آن ها امکاناتی به جز دویدن و راه رفتن مانند ویبراتور برقی، تخته شنا، چرخ مسگری، کش ایروبیک، پایه دراز و نشست، دمبل و ... وجود دارد که به ورزشکار امکان می دهد پس از ورزش دویدن و راه رفتن که البته خود ورزش کاملی است، یک سری حرکات تکمیلی انجام بدهد و به تناسب اندام بیشتر خود کمک کند.

ماساژور و ویبراتور را می توان قبل از شروع تمرین برای گرم کردن بدن مورد استفاده قرار داد. ماساژ قبل از ورزش باعث می شود در بخش های بدن که چربی متراکم وجود دارد گردش خون بهتر و سریع تر بشود و مویرگ ها باز شده و در هنگام تمرین سوخت و ساز افزایش پیدا کند و چربی سوزی بیشتر بشود.

ماساژ پس از ورزش نیز به دفع اسیدلاکتیک و رفع خستگی و کوفتگی ورزش منجر می شود؛ به همین علت ماساژ پس از ورزش طرفداران زیادی دارد و بسیار توصیه می شود.
در صورتی که در منزل مشکل کمبود فضا دارید بهتر است تردمیلی تهیه کنید که قابلیت تاشوندگی دارد. این قابلیت به شما امکان می دهد در مواقعی که دستگاه مورد استفاده قرار نمی گیرد، بتوانید آن را جمع کنید تا فضا بیهوده اشغال نشود؛ با این کار تردمیل تا 70 درصد کوچک می شود و فضای کمتری اشغال خواهد کرد.

اغلب خریداران در هنگام خرید حساسیت خاصی به کشور سازنده نشان می دهند؛ مثلا وقتی نام کشور چین به گوششان می خورد گمان می کنند کالای مورد نظر بی کیفیت است؛ در حالی که این کشور در کنار محصولات درجه 2 و 3 به تولید محصولات درجه 1 پرداخته است که با کالاهای اروپایی رقابت می کنند؛ بنابراین به جای این که فقط به کشور سازنده فکر کنید پارامترهای دیگر را نیز در نظر داشته باشید و سعی کنید یک محصول اصل و اورجینال بخرید.

امروزه تردمیل های بسیار با کیفیتی از کشورهای تایوان، چین، اسپانیا، انگلستان و فلاند وارد کشور ما می شوند. برای این که از اورجینال بودن کالا مطمئن باشید از نمایندگی های معتبر این محصولات را خریداری کنید و کارت ضمانت و خدمات پس از فروش را نیز از فروشنده تحویل بگیرید.

در اغلب مواقع بالاتر بودن قیمت نشانه کیفیت و یا داشتن امکانات بیشتر است. شما همواره باید با توجه به نیاز خود خرید انجام بدهید. اگر گمان می کنید همه اعضای خانواده قرار است در روز بارها از تردمیل استفاده کنند؛ تردمیلی بخرید که قدرت موتور و تحمل وزن بالایی دارد؛ اما اگر فقط یک نفر و در روز 1 ساعت با این دستگاه کار می کند یک تردمیل متوسط نیز پسخگوی نیاز وی خواهد بود. به هر حال هر هزینه ای که صرف ورزش بشود در مقایسه با هزینه هایی که باید برای بیماری هایی که در اثر بی تحرکی به آن ها دچار خواهیم شد صرف کنیم، مقرون به صرفه است.